الثلاثاء، 16 ديسمبر 2008

مقصوصات


السلام عليكم
دامت أعيادكم اللهم امين
.............
فى طريق عودتى من الاسكندرية الى ساحة القتال بالقاهرة بعد الاجازة ..أجلسنى المحصل الله يستر ولاياه بجوار سيدة فى اواخر العشرينات محجبة ترتدى بدلة سوداء ..جميلة جداااااااااا تدارى ذبولها بمكياج متقن لايخفى على مثلى ..ألقيت عليها السلام وجلست لاحظت انها ترغب فى الحديث ..ارجعت رأسى الى ظهر الكرسى ووضعت النظارة على عينى وتظاهرت بالنوم ..لم أرغب فى نبش شجون واضحة وانا بى ما يكفينى ..لقاء الاهل فى العيد مملوء بفض المنازعات بين الاباء وابناء العيلة بما انى المتخصصة التربوية والخبيرة القاهرية التى تعلم بواطن الامور ولسان الفتيات فى التوضيح للامهات وتفسير المطالب الغريبة لهن
...
ليس بى حاجة لسماع المزيد ..
اعطتنى تشكلس قبلته شاكرة وعدت الى صمتى ..همت بالكلام معى ففتحت الحاسب الخاص بى وأخذت انتهى من بعض الاعمال الكتابية المتأخرة ..آيست منى فادارت وجهها ناحية الشباك بجوارها واخرجت المحمول والسماعات واسمتعت الى اغانى كان صوتها يصلنى .زبعد أن دخلنا القاهرة جاءها تليفون سألتنى :أين نحن؟
قلت لها : ميدان الرماية
ابلغت منتظريها ونظرت لى بشىء من التوسل :هو فاضل كتير على الماظة ؟
نظرت لها بهدوء وقلت لا قربت ساعتين بس
ذهلت ... فابتسمت تقريبا ساعة او اقل شوية
سألتنى :انتى عايشة هنا ؟
اخ
- ايوة
-متجوزة ؟
اخ اخ
- كنت
عندك اولاد ؟
اخخخخخخخخخخخخخخخ
- لأ
الخلاصة ... انفجرت فيما كنت اخشاه ..ألقت الى بكل ما عانت وتعجبت منى ومما ادعت هى صلابتى ...
ازاى انتى جامدة كدا؟
- ومين قال انى جامدة؟
شكلك ...طريقة كلامك ..كأنك مش محتاجة حاجة ... كأنك متجوزة !!!!!!!!!
-ههههههههههههههههه
لأانتى بس اللى تعبانة زيادة ...وعليها
لم تفلح محاولاتها لتهدأ ولتخفى دموعها ...تركتها تبكى وانا انظر اليها واقول لنفسك
مالكييييييييش دعوة اخرسى قوليها ربنا يصلح حالك وخلاص
مانفعش
- احك لى لو تحبى
حكت
رجل وثلاث اطفال ..طلاق ... رجل اخر متزوج وزواج سريع ... زوجته ..فضائح
وطلاق اسرع ....يبكى الان ...للرجوع
- عايزة رايى ..طظ فيهم كلهم ...
قفى على رجلك اولا ..فوقى وبعدين قررى الاول ولا التانى ولا لااحد وولادك وبس ولاالتالت والعاشر حتى
استغربت من انهائى للامرهكذا
-وضحت لها الامر
لستى بحاجة لاحد ...لاتنتظرى من يطيب خاطرك ..ويزيد من شفقتك على نفسك
كل ماتحتاجين اليه الان ان تلتقطى انفاسك اولا
طلبت الطلب الذى اكرهه
ممكن ترنيلى ؟
انا رقمى .......
رنيت عليها
نزلتُ..وتركتها
....
كنت غتيتة اعرف ...لكن لن يطيب قلبها بكلمة او تربيت منى على يدها
بل باستعانتها بالله فقط واخذها بالاسباب والرضا بما هو متاح حتى ترضى بما هو ات
دمتم بكل الخير

هناك 14 تعليقًا:

أنا حر يقول...

رائعة تلك القوة وذلك اليقين الساكن بداخلك بانك على حق وانك لن تحتاجي الى احد سواك
تقبلي تحياتي وشديد احترامي
تحياتي

Ahmed Mostafa يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

إقتباس: "..طظ فيهم كلهم ..."

استاذتنا العظيمة..انت مدونتك رائعة ومفيدة ولها رونق جميل ..بس ليه بتستخدمى كلمة طظ كتير..انا شايف لو إنك تنازلتى عن هذه الكلمة حتحسى فى كلامك بحلاوة اكثر. وكمان كلامك عن الرجال بهذا الاسلوب يوحى لنا انك تكرهينهم كلهم...فهل هذا حقيقى.. كما أن أسلوبك مع رفيقة الطريق كان غير متوقع. كان من الاولى ان تعتذرى لهااو تستمعى لهاوترشدينها.

دمتى بكل خير ولك منى كل تقدير وإحترام

موناليزا يقول...

وحشتييييينى
رغم ان كلماتك معها قليلة وجافة بس فى الصميم بجد
ليه تحصر نفسها مابين اتنين لم تتوافق معهم من البداية
لازم تخف الاول وتفوق وبعد كده تبقى تقرر
اهو ده الكلام:)

rovy يقول...

السلام عليكم
وحشتينى .. يارب تكونى بالف خير

جميل هذا التحدى الرائع بداخلك و الاجمل ان تنقليه لمن هى فى حاجة اليه
اتمنى ان تكون قد استوعبت كلماتك و استمدت و لو بعض القوه من يقينك وايمانك اللذان يهونان كل صعب ,,
كان الرحمن فى عونها و يسر لها و لنا جميعا الاحوال اعانك الرحمن و يسر لكى كل صعب غاليتى ..
دمتى بكل خير
تحياتى

la3lahakhier يقول...

السلام عليكم جميعا
والله توحشتوننى جميعا


الاخ الكريم انا حر تصحيح لن تحتاج الا لله
اشكر لك مرورك ولكن اسمح لى انت ترغمنى على النظر لصورة لااحب ان تكون فى مدونتى ..اقبل مرورك بكل التأكيد واستئذنك فى طريقة لعدم ظهور هذه الصورة اذا تكرمت واشكرك مقدما اخى الكريم


الاستاذ احمد مصطفى
اولا اهلا بحضرتك
ثانيا اشكرك
ثالثا انا بحب كلمة طظ
رابعا فيهم كلهم فى كل من حرجها ويصر على ان يدميها الى الان بغض النظر اليها كانسانةو ليست كدمية جميلة يستمتع بها ويرميها
خامسا : لا اعتقد ان هناك انسان متزن يكره جنسا باكمله لمجرد تجربة مر بها ربما يتحسب ويصاب بحساسية منه لكن اكيد لن يصل الامر لفوبيا يعنى
سادسا :اعتذر عن اسلوبى الصريح لكن مدونتى هى واحتى التى احب ان اكون فيها على راحتى وطبيعتى
اشكرك لمرورك واهلا بك اخا كريما


مونىىىىىىىىىىىىى
يا مرحب يا مراحب يا جميل كيفك ؟
اى خدمة تعالى انتى بس وانا تحت الامر
يارب يسعد قلبك يا حبيبتى
هانت كلها كام يوم ويطيب قلبك وتبقى تنيحة زيى هههههههههههههههه



روفى حبيبتى والله العظيم وحشتينى جدا جدا
اسعدك الله وهناكى بكل الخير يا حبيبتى
ان شاء الله فى اجازة نص السنة اعوض غيابى واراكى تانى واقرأ لك كل اللى فاتنى
دمتى بكل الخير
حد يقول لمجداوية فين اللحمة بتاعتى ؟؟؟

يقول أنى امرأة يقول...

اولا كل سنة و انت طيب
ثانيا بجد كترت اوى المواقف دى الناس وصلت لدرجة صعبة من اليأس و ما بتصدق تلاقى حد واضح علية سمات الصلاح و الصلابة
ربنا يرحمنا و يجبر كل منكسر حزين

Jana يقول...

اولا انتى مش غتيتة ولا حاجة ..انا اعرف عنك ولمست منك اهتمامك بحال الناس كاهتمامك بحالك
لكن هى اللى وقعت فى سكتك فى وقت مش طالبة فيه-
او ده تقريبا ذنبى انا ومجداوية عشان مش عرفنا انك فى اسكندرية مع انى شكيت لما الدنيا شتت انك هنا ..على اساس يعنى ان الشتا خير وانتى كلها خير على رأى مجداوية
:))
ده غير انك قلتلها حكمتين من الآخر
ده يعنى وانتى مش فايقالها
امال لو كنتى فايقالها بقى كنتى قلتى ايه!!!؟

لما تسألى مجداوية على اللحمة بتاعتك ابقى اسأليهالى بالمرة على البصلة بتاعتى..

لا لا متحاوليش انتى وحشتينى اكتر
:))

آه وكفى يقول...

بصي اناعارفة انك زعلانة مني جدا
جدا
جدا
جدا
جدا
جداواقعدي كده قولي جدا من دلوقتي لبكرا بليل
وحقك لو عملتي فيا زي ما منتظر عمل في بوش
ولا يهمك

بس مش عارفة ليه عندي احساس مترسخ متوقع عميق صارخ جامح منيل بنيله اني نفسي الرجاله كلهم يموتوا
ليه مش عارفة

مجداوية يقول...

السلام عليكم

ايه ده
ايه ده
اييييييه ده
انت كنت فى الأسكندرية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ومعرفتنيش انك هنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ
لا أنا مش حاعلق الا لما أعرف الكلام ده صح ولا لأ انتظرى مكالمة للتحقيق ويا ريت توكلى محامي

غير معرف يقول...

انا صاحب مدونة انا حر
اعتذر عن ارغامك على رؤية الصورة اعدك ان زيارتي ستكون الاخيرة وصورتي ايضا لن تشاهديها مرة اخرى
لك كل المودة
تحياتي

la3lahakhier يقول...

السلام عليكم حبيباتى كللاتكم
يقول انى يقول امراءة يا ستى طاب ارمى سلام غلط يا بنتى انتى وحشتينى جدا جدا كل سنة وانت بكل الخير ولاونى مش عارفة ليه بتكلمينى بصيغة المذكر يعنى بس فرحت جدا بيك


جنى هانم
عارفة ان مارميتى موبايلك الدسيسة ده انتى حرة للى حيجرالك بس مش حكتر

قدر الله وما شاء فعل .. الشتا ده كان اجمل عيدية خدتها فى العيد
بالطو كحلى طويل على جزمة بوت وكوفية ملفوفة على رقبتك كانها تعانقك وايدك فى جيبك وشنطة صغيرة فى كتفك وتمشى ناسية الدنيا تلقطى المطر على وشك وانتى مبتسمة بالدنيا واللى فيها وطظ فى اى حاجة بقى هههههههههههه

وبعدين ايه التماحيك والتلاكيك دى يعنى انا قلت انك وحشتينى ؟!!!!!!
ولا حصل ... انتى ديتك بصلة مجداوية
وشكرا على العيدية هه؟


اه
اه منك
طبعا غلبتينى والله يا نورا وحشتينى صدقى او لا انتى وقيثارة جدا قوليلها لى عندها علبة تلاجة وشوكتين هههههههه
وجودك فى مدونتى بيسعدنى جدا

بس انتى غلطانة كالعادة مش كلهم ولا ده اللى ضايقنى منها انما ضعفها الشديد وبحثها عن اخر ينقذها شىء غريب ان نظل متخيلين اننا سندريلات ومستنين لسه المنقذ ..دا اسمه هروب وعبط ودمتم

مجداوية
خلاص صافى يا جشطة انتى بس ودينى ان اتصررفتى فى لحمتى لاكتب فيكى مدونة انتقامية اه
احبك فى الله


غير معرف
اخى الكريم
ليه ده كله ؟
ليست مشكلتى معك بل مع الصورة وما دمت شلتها فطبعا اهلا بك فى مدونتى ان اردت فانت لم تقل شىء يجعلنى لاارغب فى زيارتك
اخزى الشيطان بس وتعال وسط اخواتك بصورة تصح بينهن ..تمام يا ريس؟



دمتم جميعا بكل الخير

آه وكفى يقول...

كتهم القرف برضو ماتحوليش
على فكرة رقمك ضاع مني وانا للاسف مش ليا علاقة خلاص بالقيثارة لظروف كده
فمن فضلك ابئي تعالي عندي وسيبيلي رقمك في تعليق وانا مش هنشره او ابئي ابعتيلي رسالة لو لسه رقمي ميعاكي قوليلي انا اهو يابطة

ماشي

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

اللام عليكم
اوافقك على القوة لكن في وضعيتها اللي شفتيها فيها بتكون ضعيفة وتحتاج لاكثر من كلمتين وبس يقوها
بتحتاج كمان لمؤازرة وتذكرة
جزاك الله خير
كل عام وانتم بخير

لا يقول...

أختي لعلها
أنا سعيدة بزيارة مدونتك فهي ساعدتني كثيرا في حل مشاكلي
موضوعاتك بشكل عام تقترب إلي حد كبير من حياتي الشخصية
لو تقبلي صدقاتي ياريت ترسليلي لأت محتاجة جدا لعون الله أولا ثم رأيك
دمتي بكل خير ونعمة من الله

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة