الاثنين، 14 أبريل 2008

الشرك

نبات الفخ
نبات يعيطك مظهره شعورا بالجمال والوضوح المفرط .... لونه البراق يبهر العين فيجذب بكل من تتوق نفسه الى لمحة من الراحة والاستكانة
ومع انه يعلن دون حذر عن نفسه بالعديد من المنبهات سواء بالاشواك الظاهرة على حوافه..
...وكذا شراسته الواضحة فى كثير من الاحيان وضرواة طابعه ...
وتقلبه الدائم مابين الرقة المتناهية والخشونة الفظة
الا ان الحشرات الغبية المشوقة الى شىء تميل وتستند عليه تهوى على اسطحه الملساء
فيقبض عليها ويمتص روحها
هل نلوم النبات ؟؟؟؟
هل نلوم الحشرة المتوهمة والتى راهنت على انه لن يستغل وهنها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
................
العيب عيب من ؟؟؟؟؟؟؟؟
ليس هناك عيب
هذه طبيعة النبات وقد اعلن عن نفسه فى خطفات حتى يريح نفسه من عذاب الاحساس
بالفريسة .... اظهر الرقة لانه جائع ولابد من التحايل فهو لايرض بالمتلطعات ولا يرضيه
الا طعم البراءة الشهي ولابأس بذوات الفضول الاهبل
المهم
اننا لسنا حشرات
ولاتسمحن لانفسكن ان تكن طعاما له
حتى ولو بمجرد اشباع فضوله النهم لمعرفتك وكشف اسبارك واستارك
وان حدث؟
فطظ
تعلمى
التعليممممم غالى ومش بالساهل
..........
هذا لاينطبق على رجل او شىء بعينه
انما ينطبق على شىء
بداية من سيدة فضولية فى مركبة او فرح او مناسبة
ومرورا بالرجال واشباه الرجال وانصاف وارباع وفتفوتة رجل
والذكور واشباه الذكور الخ
وانتهاءا بالنت ومايظهره لك من اقنعة براقة لامعة يرتديها كل من اراد ان يتحلل من نفسه اويهرب منها او يهرب اليها
وما يعطيك من امان زائف بالبوح والثقة فى الردود المواسية او المفرطة فى امانها
.........................
كل هذا جميل ويمكنك التعامل معه فى حالة واحدة فقط
ان كان عندك اكتفاءك الخاص
اذا كنت لاتسعين خلف امل واه ان تجدى امانك هنا
فى عالم من الاقنعة
وتصبحى انتى البت الواو التى حققت الذى لم يحدث (كعادتنا فى احلامنا )
................
لذا فهذه دعوة لكل من تحب ان تشاركنا فى ان نلملم انفسنا معا مطلقات او غيرهن
فى عمل مجموعة نتقابل فيها نتشارك فيها همومنا ونفرغ مشاعرنا المتأججة والمفرطة فى الغضب حتى لانصب سواء غضبنا وعدم ثقتنا فى الناس التى لاذنب لها سوى انها حملت نفس جنسه ...او سواء ببث مشاعر واحزان لاعلاقة لها بالعلاقة الشرعية بين كل من الطرفين
...فلنداوى بعضا البعض
ابدأ ذلك بوضع الايميل الخاص بى حتى تفرقن بين التعليقات التى ستنشر والرغبة فى الالتحاق بالمجموعة
فعلى من ترغب بالتعليق ان تنشر كالمعتاد
وعلى من ترغب بالالتحاق الاتصال بى على البريد الاتى
l3lahakhier@gmail.com
.........
ودمتم بالخير حبيباتى
...........
تحديث
سامحونى فى عدم الرد
البيت بيتكم وردوا بما شتئم

هناك 12 تعليقًا:

غير معرف يقول...

طبعاً انا مش اول تعليق ومتأخرة بس انتي لسه مانشرتيش ولا ايه؟؟؟؟

غير معرف يقول...

ايه ده ده انا طلعت اول تعليق بجد سبحانك ياربي طيب

اقولك على حاجة .. انا غلسه مع الصبيان لدرجة لا تتخيليها وللاسف بحاول ابئى ظريفة فببئى غلسه اكتر بجد الموضوع ده عاملي مشكلة والقيثارة هتجنن مني .. ده مش فالنت بس ده فكل الدنيا نادي وجامعة ونت حتى المعيدين بحس ان الواحد من دوول بيبئى عايز يقولي يا أليطه ياتنكه يااابنت الـــ .. حلوة .. بجد والله

ammola يقول...

شوفى يا ستى..أنا حاقول كلمتين أنا عارفة انك حتقولى عليا متشددة
النبى صلى الله عليه وسلم قال فى حديث ما معناه لما سئل عن أفضل شىء بالنسبة للمرأة فقال"ألا ترى رجل وألا يراها رجل"بالله عليكى ما تقولى أن ده من 14 قرن والكلام ده لان ديننا أحكامه صالحة لكل زمان ومكان.شوفى أنا شايفة بالنسبة للمثال اللى انتى ذكرتيه بتاع النبات انه مثال جميل وأنا فاهمة قصدك بس ده نبات ودى حشرة يعنى التصرف بيكون فطرى وتلقائى وهما جبلوا على كده لان ماعندهمش تفكير.لكن لما نطبق المثال ده على البشر يبقى حنقول أن الفريسة هنا هى اللى بتختار لنفسها دور الفريسة مش حاجة هى مضطرة لها يعنى..حتقوليلى أننا أحيانا بنكون ضعفاء ومحتاجين للى يواسى ويطبطب حاقولك بس ما ينفعش ان الحكاية تبقى سداح مداح واقعد أتكلم مع ده وأنهنه ل ده وبعدين أرجع أقول ألحقونى ده طلع كذا وأنا طلعت فريسة!!فين الأطار الشرعى؟فين الحدود فى الكلام؟طبعا أنا عارفة أننا كنساء بنجب أوى الكلمة الحنينة والثناء وما الى ذلك بس لازم نفرق بين كلمة بتتقال كمجاملة على مدونة مثلا أو واحد عامل فيها روميو وبيستظرف..وبرضة أنا اللى فى أيدى مفاتيح الموضوع.ولو واحد فعلا واخدها بجدية أكيد-ولو حتى عن طريق الانترنت-حيقدر يعمل حاجة محترمة لو هو بيحترم المرأة اللى بيكلمها..وعلى فكرة انا عرفت ناس تزوجوا زواجات ناجحة جدا ومشيت بطريقة شرعية جدا عن طريق الانترنت.
انا باعتذر على الاطالة بس ده لانى حاسة ان البيت بيتى وانك اختى..وبالنسبة لفكرة المجموعة اللى اعلنتى عنها هى كويسة طبعا بس ربنا يستر واسمهم ايه دول ما يروحولكيش هناك
:)وخصوصا انك حاطة ايميلك

momken يقول...

انا مبدائيا هعلق

ولما اتجوز واطلق هبقى الجأ الى الايميل

البوست بتاعك جميل جدا
وتشهبيك ومثالك بالنبات رائع

ثم اسقاطه على الواقع منتهى الجمال

بس انا شايف كمان او ده اعتقاد ازلى داخل الذكور ان النساء هى التى يظهر منها عكس ما تخفيه

ويتضح هذا فى المكياج والنفاق والمداهنه

طبعا مش كلهم بس اغلبهم

فى الشغل مثلا بنشوف اتنين بنات مش طايقين بعض لكن احضان وبوس وكلمات مش عارف ايه
واول ما يدوا ظهرهم لبعض شوفى حركات ايد كل منهن
هههههههههههههههه

حاجه كارثه

لكن برضوا الامر ميسلمش من ان بعض الرجال ظاهرهم الامع البراق بيكون مصيده لعديمات الخبره والطامعات والتطلعات والبصين لفوق

لكن من هن يعرفن قدرهن ولديهن بعض الايمان والثقه بالله

لن يلفت نظرهن البريق والامعان والحركات القرعه

ده طبعا مع كل احترامى للواسمه والاهتمام بالمظهر

البوست بتاعك رائع واسلوبك بحبه جدا

تحياتى

Desert cat يقول...

اولا انا متفقه معاكى فى كل كلامك
وان شاء الله معاكى
ثانيا حبيت افرحك واقولك ان النائب العام اصدر قرار افراج عن اسراء
ابقى تعالى شوفى الخبر عندى
قولى لى بقى اعمل ايه علشان اكون معاكى

Me2nour يقول...

فكرة حلوة
الخوف من دخول البعض بهويات مزورة و ده بيحصل كتير للأسف
المجموعة البريدية اللي أنا عاملاها حصل فيها غش كتير بس الحمد لله ربنا بيستر و أنا عاملة إحتياطاتي دايما و بلغي العضويات المشكوك فيها اول بأول
ربنا يوفقك يا قمر

إنسان || Human يقول...

الشرك أنا في الأول قرتها الشِرك بكسر الشين ....المهم التشبيه فعلاً رائع
وأهنيك على جرائتك ومواجهتك للمجتمع ولنفسك ...ولنظرة المجتمع كمان
مهم إن إحنا نعترف بالمشكله عشان نواجها ....
وخطوة كويسة وأتمنى كل المطلقات يكونوا معاكي

غير معرف يقول...

تشبيه أكثر من رائع
على العموم أن طبعا مش داخل معكن

لكن فقط التشبيه عجبنى

خايف من الحقيقة يقول...

هي ليه بس المراه بتفترض ان الراجل هو الصياد
هو مش ممكن هن يكن صيادات برضه

عموما فكره الفريسه والصياد حقيقة وطبيعة عند جميع خلق الله حتى البشر بس البشر المفروض يلتزموا بالمعايير الاخلاقية
تحياتي ليكي

واصبري ان الله مع الصابرين

مجداوية يقول...

الأخت الكريمة

مفيش حاجة اسمها فريسة الا اذا كانت الست هاطلة ,واعتقادى ان الست الان هى النبات وهى الصياد مفهوم المرأة الفريسة ده انقرض ,,ربنا وصفنا سيدتى ,,ان كيدهن عظيم ,,وهذا وصف يشمل معظم النسوة ,ومجتمع النساء مع السف أصبح مفترسا ولا أقول ان الرجال ملائكة فايضا الفساد طالهم الا من رحم ربه لن المربى كانت أيضا ست ,وقد أكون متحاملة على النساء وانا منهن لكن الاعتراف بالحق فضيلة ,النساء أكثر أهل النار ,,لكن أيضا للانصاف فهناك افضل الأمهات وأفضل النساء لكن لم يعدن القاعدة مع الأسف ,,القاعدة مفترسة والاستثناء مننا هن أهل الجنة ,,اللهم اجعلنا من أهل الجنة الغير فريسات ولا مفترسات

موناليزا يقول...

أختى الحبيبة:يارب تكونى بخير
جميل جدا التشبيه ده وانا اول مرة اعرف نوع النبات ده الا هو هو الصبار ولا ده حاجة تانية؟

الباحث عن الحقيقة يقول...

ايه الحظ ده
هو انا لما اجي ألاقي تدوينة خاصة يا مطلقات العالم اتحدن ولا ايه
اتمنى من ربنا يشرح صدوركم ويخلف عليكم خيرا
وعموما فكره كويسه
لانها هتكون مجال للتنفيس
بس اخاف تتعقدوا اكتر
وجايز تقوا بعض من القوة يعنى
امممم
بس خلاص
تحياتى

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة