الاثنين، 3 مارس 2008

منى ولياليها السودا 2

كنت مرهقة جدا متعبة ومجروحة وملخبطة لااقوى على المناطحة مع احد ..بعد تجربتى مع زوجى
اقسمت الا احاول مع احد الا اعاون شخص على نفسه ..وانا مالى ..ما كفاية اللى انا فيه
كل همى الا اشعر امى بازماتى المادية تعلمت الكذب عليها حتى لااحملها اكتر مما هى فيها
وكانت منى اخر حاجة ناقصاها ..الناس العجيبة اللى تذوبك فى رقى انسانيتها لكن تظل يلازمك شعور بالقلق والغثيان فى حضورها شعور مقبض غير مفهوم ..

كان موضوعى بدأ يتعرف فى شغلى والحقيقة انى وجدت قدرا رائعا من التضامن والحب والتعاطف ..ولكن لم يكن كل هذا يعنينى لم يخفف عنى ماشعرت به من جرح ..جاءتنى اثنتان من اعز اصحابى الى عملى وعلموا بما حدث ..لن انسى احداهما وهى تهنينى وكأنى اتزوج

الحمد لله يااااااااااه يا بنتى اخيرا رحمك بس ازاى كدا ورضى وخلص كدا معقولة مش ممكن مش مصدقة

استغربت جدا كلامها وسالتها بس انا ماقلتلكيش مشاكلنا دا نا يدوب حكيتلك موقفين

ردت على :يا بنتى حالك كان غنى عن كلامك

المنى جدا كلامها ولا انكركم ظللت اتحسبن فيه .. خرجنا بعد الشغل وانا زى اللى كانت مسجونة واول مرة تشوف الشارع مرعوبة وخايفة يشوفنى ليقول مشت على حل شعرها ..ما كنتش عارفة مدى تأثيره على الا وانا بتذكر رعبى يومها واصريت على اننا نعد فى مكان مدارى وكأنى اعدة مع رجالة مش بنتين صحابى

كانت الاعدة كلها على اللى حصل وهما مش مصدقين واستأذنت واحدة فيهم وقامت وبعد شوية رجعت وهى جايبة شنطة هدايا فى ايدها ..ومعرفتش امسك نفسى دموعى فيضان محجوز من سنين ومن حرجى اضحك عشان مازعلهمش فبديت هاااااااااااااااااااااااااابلة وهاتك يا هطل ضحك مع شحتفة .. ودى كانت اول منحة ..عرفت اد ايه انا محظوظة بكم احبابى

اعدنا نتكلم وانا استعيد معهم احداث كتير تقوينى وتحسسنى انى دلوقتى فى نعمة كبيرة ..

قالت لى واحدة فيهم :-تفتكرى خلاص نستيه ؟ ردت عليها التانية انتى هابلة هو بسرعة كدا دى ماكملتش اسبوعين لا طبعا لسه ادامها شوية

قلتلها :المشكلة انى كل يوم اول ما كنت افتح عينى اجدد نيتى واول ما ينزل اطلع مفكرة مخبياها واكتب فيها مزاياه والحركات اللطيفة اللى بيعملها معايا عشان اقدر اكمل اليوم بصدق من غير مايكون يوم بيعدى وخلاص ..طول عمرى اكره اقصر فى اى حاجة بعملها كنت بقف جدا على الحديث الشريف (ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه)

ياه كنت بحس كدا استفغر الله ان ربنا مستنى لنا اى حاجة عشان يحبنا ربنا يسامحنى اذا اسأت التعبير بس والله ده احساسى ..ياربى على جمالك يارب ..

المهم روحت البيت وانا موجوعة اوى اوى زى مريض القلب اللى زاروه حبة اصحابه ضحكوه لما تعبوا قلبه

لاقيت ماما سايبة لى ورقة انها فى زيارة لال البيت لانها محتاجة تاعد هناك شوية

يا حبيبتى يا ماما سامحينى على اللى انا مسبباه لك

يادوب غيرت هدومى ولاقيت منى بتخبط

دخلت ثائرة جدا حاولت اهديها فشلت الى ان شخطت فيها وبعدين ماتنطقى تعبتينى وهى نازلة شتيمة وسب ولعن والفاظ اجارك الله تكسف الابيح ..يا بنتى ربنا يهديكى حصل ايه ؟

-الراجل ابن ........... صاحب البيت اللى اشتريت منه الشقة ابن........ بعتله ابن....... الفلوس ابن..........من بره بقالى كام سنة ابن ..........

عصب عنى رحت مسكت ايد المكنسة وحلفت لو شتمت تانى لرزعاها بيها على نافوخها جايبلها ارتجاج ولا سكتة مخية تريحنى منها ومن لسانها

سكتت ..مديت ايدى ....... لا مش على دماغها لسه اما افهم ايه الحكاية ..واعدتها سكتنا شوية ..صمت تام

قلتها اهى دى احسن حاجة قلتيها من الصبح

ضحكت ..والله حركت قلبى عليها لما ضحكت وقالتلى بصى انا مش ناقصة مبادئك دلوقتى انا حولع سيجارة لاحسن اولع فيكو كلكم ..قلتلها ويمين على يمينك مانتى مولعة الا فى نفسك وتخلصينى هو ماينفعش اتطلق منك انتى كمان

رغم ان ماكنش فيه تضحكنا بس فطسنا من الضحك ..اعدة مطلقات بقى

المهم الراجل المقاول نصب عليها فى فلوس الشقة وراحت تتحاسب معاه قامت متخانقة وشتماه ادام عماله وصبيانه

بسذاجة غبية قلتها معلش اعتذرى له بعد كام يوم لو ده اللى حيرجعلك حقك

-صعب اصلى انا عكيت فيه

- عكيتى فيه ازاى يعنى

-ماتسوقيش غباوتك دلوقتى شتمته يا ستى

-ايوة يعنى قلتى ايه

-لا بلاش احسن يجرى لك حاجة المهم انى شتمته شتيمة وسخة اوى والرجل حلف انه ماهو عطينى حاجة

يجى يتفرج بقى عليها دلوقتى اه مننا احنا لســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان وبس

مقهورة كانت حتموت على سرقة عمرها اللى حوشتها من ورا جوزها عشان تتلم هى وولادها فى مصر ..طلبت منى اروح للرجل ..رفضت وقلتلها انا ماليش فى القصص دى

قالتلى شكلك محترم ومش حتغلطى فيه لو غلط فيكى

نعم هو كمان حيغلط

لا يا ستى عافينى انا من المشوار ده

ميزة تانية فيها انها مابتزعلش ..قالتى طيب حتصرف فى حد

دعوت لها بصلاح حالى وحالها وقبل ماتخرج قلتلها

منى ممكن تبطلى تكونى زى مانتى كدا انا كل مااحاول اكرهك يابت الاقيكى غلبانة اوى امال بتستقوى ليه بس دا انتى اخيب منى بمراحل والنبى يا شيخة اللهى تعدمى جوز البقاليل اللى فى وشك دول تلمى لسانك ده شوية .

نزلت وهى بتقولى ادعيلى

فضلت واقفة على الباب وانا شاردة فى غلبنا ادى افظع واحدة شفتها وشوفوا فى لحظة ماعرفتش تاخد حقها بدور على سند ازاى ؟ سبحان الله صدق رسول الله لما وصى بالنساء اخر حاجة فى حياته صلى الله عليه وسلم ..يا حبيبى يا نبى تعال شوف الى بيجرى لنا وتعال شوف امتك وهى بتولول على الاساءة اليك وعلى تدبيح الناس ادام عنيهم

مرت اربعة ايام ما شفتش منى فيهم وفى اليوم الخامس اتصلت بيا على الموبايل طلعت البلوكنة لاقيتها غارقانة فى دموعها وطلبت منى اروح لها

كنت واخدة عهد على نفسى مادخلش بيت اى حد مهما كان ... لكن شكلها مايطمنش

لبست ونزلت لها ..فتحت الباب وارتمت فى حضنى

ياالله على الغلب ..انا ناقصة وجع قلب

مالك يا بنتى فى ايه؟

مابقتش لسان وطالعلوه ست ..كانت بتتنفض وجسمها بيصب عرق

قلتلها اوديكى المستشفى انتى شكلك تعبان قالتلى لا اعدى وانا حقولك ..

ما كنتش فاهمة حاجة من كلامها ..حاولت اعملها ليمون رفضت ..وبدأت تحكى

راحت للرجل طلب منها انها تعتذر ادام عماله ..اعتذرت ..قالها مش كفاية قولى انا كذا (..................)

بصى رجلى ....... هى تتكلم وانا الدم يفور فى نافوخى وافتكر اللى اتعمل فيا فى طلاقى وقررت انتقم من طليقى فى الرجل ده ..انا بقى اتاكدت انى سيكو وعايزة اشوف دم حالا

اسكتتنى منى وهى تقول عشان خاطرى ما تبعديش عنى وماتكرهنيش

-دى هابلة دى ولا ايه ...يا بنتى وازعل منك ليه واكرهك ليه بس اينعم لسانك هو اللى عمل فيك كدا بس اهو درس وبرضه ماكنش يوصل لكدا ..الجزمة ده غايظنى جدا ..اروح ادفنه فى الاسمنت عشان ترتاحى

- قالتلى انا قرفانة من نفسى اوى استحميت ولا 7 مرات .. تنحت لها وسكت

-قصدك ايه ؟

-مانا كنت حعمل ايه الشقة حتروح واولادى حيترموا فى الشارع ..كان ممكن اعمل ايه -مازلت مش مستوعبة ومتنحة -هاه؟

-والنبى ماتبصيلى كدا ارجوك انا قلتلك عشان تقوليلى اتطهر ازاى ؟

-ايه ؟نعم ياختى تت ايه ؟

(هو فى ايه ..اللى بيحصلى ده .. دماغى بتلف وصدعت ومش عارفة ارد )

-ردى على ماتسبينيش كدا ....احتقرتينى مش كدا انا بحتقر نفسى اكتر بس يعنى حعمل ايه اتصرف ازاى انتى حتصرفى على هه ردى)

بصيت لها قوى

-لا مش حصرف عليك ومش المفروض ان حد يحل لك مشكلتك والا تعملى كدا ..انتى اخترتى

قاطعتنى لا انا اتظلمت واجبرت

صرخت فيها لا ماجبرتيش اخترت القذارة كان ممكن تبيعى العشر اجواز جزم البوط اللى عندك لو مش لاقية تاكلى تبيع احلل المستوردة ولا الاجهزة جهاز جهاز لغاية متاتبيعى هدومك لكن انتى استسهلتى ..ازاى تضيع الشقة وازاى تحاربى عشان حقك لا ايه اللى اسهل ابقى عاهر مش كدا ؟ جاية تقوليلى انا ليه ؟ سبتى الدنيا كلها وبتشيلينى مصيبتك ليه ؟

- عشان انا عرفتك انتى متدينة وانسانة

صرخت كالمجنونة انا لامتدينة ولا انسانة ولا زفت .. منك لله اعمل ايه معاكى دلوقتى ..

اصابنتى حالة هستريا عجيبة شدتها وانا بصرخ فين الحمام فين ..شاورتلى عليه اخدتها على جوه وفتحت الدش وزقتها تحته ..قلتها عيطى لغاية ماتموتى ولا تتحرقى بس طهرى نفسك من جوه الاول

صرخت انتى متخلفة تعالى شوفى فلانة ولادها فى الجامعة الامريكية وهى طول عمرها بشتغل كدا وولادها مايعرفوش انتى فاكرة انا بصرف منين ؟من الفلوس اللى بيبعتهالى ابوهم اصلك حمارة مابتفهميش يا ماما تلات تربع بلدك .... قاطعتها وانا مهدودة كفاية كفاية الله يسهلك

خرجت وانا اتشاهد على نفسى .

افتكرت ماما (اوعى لتكون عايزة تسحبك)

كل شىء جايز ياترى كانت دموعها دى ليه عشان مااختارتش الشخص ولا حتى المومس مابترضاش يمتهن جسمها

هو ايه اللى بيحصل ده وانا مالى ومال ده كله ..اشمعنى انا ..

مرت ايام ولم ارها وفى يوم اثناء رجوعى من الشغل والشنطة قاطمة ضهرى ..لاقيتها نزلة من عربية واحد ..وقفت بصتلى ونفخت سيجارتها وقالتلى .. انتى صح ..بس انا ماينفعش معايا غير كدا سلام

سلام


هناك تعليق واحد:

farida يقول...

قرأت ما فاتني باهتمام

مش عارفه ايه اسباب طلاقك بالظبط
.و مش مهم

المهم النتيجه

و انتي عارفه رأيي

كتابتك عن تجربتك و تجربة من حولك
شجاعه بحييكي عليها

لأنه في مشاعر و أفكار ناس بتتمنى تعرفها

ناس بتتمنى تسمعها من حد جرب المشاعر دي

في انتظار جديدك
و مع تحياتي القلبيه

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة