السبت، 29 مارس 2008

انا بقى حشرب سجائر

اشربى
.......
وافضلى انفخى انفخى انفخى
للابد
واطفئيها فى قلب المجتمع ...اليس كذلك ؟؟ها ؟ اليس هذا ماتريدينه ؟
ان تردى الصاع صاعين ؟
بس
بالشكل ده ؟؟؟
على العموم دا مش غريب ..انتى اخترت اقصر واخيب الطرق
لا برافو عليك ...تصدقى خلاص مابقتيش ست !! تصدقى خلاص طليقك بيعيط بالدم وبيقرض اصابع قدميه
وتصدقى اخيرا لاقيتى نفسك .. ياه دى كانت قريبة جدا منك
هو ايه الخيبة دى .؟؟؟؟
...
كان لازم افرغ شحنتى فيك قبل ان ابدأ ....حكدب يعنى؟؟؟؟
.......
يا سيدات
بعد الطلاق او حتى بعد اى تجربة مؤلمة تكونى فيها الطرف المغدور به بتبقى جواكى طاقة غضب كبيرة
غل من المجتمع ومن الناس ومن الهوا ومن الشمس
كل واحدة فينا لازم تمر من حلقة النار دى بس مابنخدش بالنا منها
بننشغل بالموضوع وملابساته وشتيمة بعضا وكل الحاجات اللطيفة اللى لازم تكون مع الطلاق
والا يبقى ماينفعش ولازم نعيد مشاهده من الاول
المهم
مافيش واحدة تتخيل انها ممكن تعدى من حلقة النار بسهولة كدا
لاالموضوع محتاج حاجات محدش علمهلنا
محتاج اعتراف بالجرح وشعور بالانكسار والخزى
هو ايي المانع اننا نتوجع يعنى ؟؟؟؟!!!!!!
هو انتى مفكرة انى لما اقول (جزمة وشلحتها من رجلى (لفظ سورى ) يعنى قلعتها
..بكدا انتى حيتصقفلك ولا حتى حتصدقى نفسك ؟؟؟؟؟؟؟
لا غلطانة
دانتى لازم تاخدى وقت تتقهر على اللى عمله وعلى البيت اللى عشتى تتمنيه
ولا كفاية انك اتهانتى واتمرمطتى هو انتى كنتى فى يوم يخطر فى بالك
ولا فى احلامك انه بعد مايشيلك من عتبة البيت لغرفة نومك(عروسة بقى)
انه يرزعك على ارضية المطبخ ويحط جزمته فوق رقبتك زى اختنا سميحة ايوب
لا طبعا
لا كان عمرك تتمنى ده ولا سعيت له
يبقى ماتتقهرى يا ستى
ماتعيطى شوية ..وتعلنى i am off
انا تعبانة منهارة مجروحة حبيبى ماطلعش حبيبى ولا نيلة ...يا جاهلين اعرفوا
فى صمت فى كبرياء لكن مجروحة
هو انتى لما تشربى السم ده انتى حليتى ازمتك ..ولا حتى ريحتك ؟؟؟؟؟؟؟
يا ختى اجرى
خجلانة من جنسك ليه ؟ كارهة كونك انثى لاحول لها ولا قوة
وعايزة تنسلخى منك لشخصية اقوى مستقلة مهابة ؟
مش بالسيجارة بقى
اطفى بقى الهبابة دى عشان بتخنقى وتعالى
ايوه ..هنا ..جنبى
هو انتى فاكرة انى جدعة اوى دانا اخيب منك مراحل
تعرفى انا بعد طلاقى عملت ايه ؟
جاتلى هفة شراء اشترى اشترى اشترى له لازمة ولا مالوش
اهو اشترى وخلاص
بس طبعا اتازمت اتقرصت وانا اصلا طالعة على الابيض وكان لازم وقفة وبطلت ..
...انا عارفة انك تعبانة وتعبانة اوى كمان
لاانا مصلحة اجتماعية ولا مذيعة عايزة تعمل سبق بفرقعة لقاء
يا بنتى انا انتى بالظبط
انتى هابلة ؟؟؟ هو انتى جبتى منين قصة قوية دى ؟؟
يا بنتى انا مريت بكل كل ده بس كنت ضعيفة اوى اوى بقى ماتعافتش ولا اتنيلت
مارست انوثتى الرائعة فى الضعف .. فرميت نفسى على باب الله ابكى وابكى
واقوله لى مين غيرك بس ؟ طاب هوا نا وحشة اوى كدا ؟
طاب يعنى ماليش فرصة انك تاخد بايدى خلاص كدا
حعيش منهية محكوم على باللفظ ده مدى حياتى ؟؟ خلاص كدا فشلت ؟؟
طاب اعمل ايه ؟ مش شايفة دلنى دانا ماليش غيرك
يارب نورلى طريقى اكفينى شر الناس والشيطان وشر نفسى
انا تعباااااااااااااااااااااااااااااااانة
...........
انا زيك انسانة مش عايزة غير حاجات طبيعية تعيش بيها
بيت ورجل حقيقى وخاتم الماس وكبشة فلوس ودست هدوم وشنط وجزم اشكال والوان
الحاجات البسيطة الطبيعية لكل ست دى
وهو...
يكون حواش ويكون انريك اليجاسيوس (كاظم لا حليم لا حسنى تامر لا)
يكون كل حاجة فى وقت واحد ..ومايشخطت فيا ابداااااااااا اه
مش ركبة دا على الرومانسية خالص
اااااااااااااااااااااااه
هيه
يلا
قلبك فاضى بيلق صح ..معلش حيمتلىء صدقينى
اصبرى بس
المرحلة دى اصعب مرحلة للمطلقة .. لازم تكون فهماها كويس عشان تعديها صح
التعافى والعافية فيها والفتونة حتورث غضب وتمرد ورد الصاع لاولاد ..........
كلهم كلهم .....
غلط ..مش صح ...تعالى عيطى انا عمرى ماحمل من دموعك ..ممكن اتخنق منك واخبطك فى الحيط
بس حرجع اخدك فى حضنى واعيط معاكى واقولك منك لله قلبتى على المواجع.
.......
اطلعى من الوحل ده
انتى معملتيش حاجة حرام ولا تغضب ربنا انتى اتكتب عليك قدر
..ماتشفقيش على نفسك ابدا ..بل قومى الاول وانتى بتبكى ومنهارة ..
دا حقك ..لكن يا حبيبتى لازم نتعلم ان ماحدش عمل فينا حاجة
ولا يقدر الا انه ينفذ اللى ربنا كتبه علينا
اوعى من الشفقة على النفس ..انتى زى الفل واحسن من غيرك كتييييييييييييييييير
عيب بقى .. ارمى الزفته دى وتعالى اغسلى سنانك الحلوة دى ونضفيها من العك ده
يا موكوسة رايحة تاخدى منه اسوأ مافيه يا خبتك
يا بنتى
يا بنتى
انتى خلاص قربتى ماترجعيش تانى
ابدائى احلمى ارجعى تانى بنوتة صغيرة قلبك اينعم مش ورور بس قلب احسن من كدا
ناضج ماباش خلاص يضحك عليه
قلب حيفرق بين النادر والمعروف وحيختار صح
ولما حيختار يا سلام
حيحب بجد بحق وحقيقى
وحتعرفى مش لازم يشيلك عند عتبة البيت الاهم
يشيلك فى عينه
اطفى السجارة
كفاية
حرقة قلب
وسبيه يلملم خلاياه تانى
وقولى لى هو ليه كل مابتمسكيها بتعيطى
.......
لو على الخطوة الجاية حنعملها سوا
ماتخافيش انتى مش لوحدك
كلنا معاكى اهو
كلنا الوجع شربنا شرب
بس شوفى الحمد لله
بقينا زى الفل




هناك 22 تعليقًا:

ghoneem يقول...

اهلاااابحضرتك

الدخول هنا للرجال مسموح بيه ولا أدور وأروح؟؟؟؟

أنا بس جيت أرد الزيارة واشكرك وأشاركك في البوست الجميل المعبر ده اللي صحي مشاعر كتيرر داخلي كراجل لازم احترم الاخر وضعفه اللي هوة اساسا مصدر قوته .....

اما السجاير فهية اصلا حرام يعني عدم شربها أحسن ....

ما الخطوة الجاية فتمنياتي فيها بالتوفيق

تحياتي

محمد عبد الغفار يقول...

الشعور بالمجد شعور داخلى والزل ايضاً كذلك الخطأ لا يتجرع مرارته الاالمخطئ ذاته

اطفى السيجاره

مجداوية يقول...

من رحمة الله بنا أن الحزن يولد كبيرا ثم يصغر ,,هكذا الحياة ,,علمتنى الحياة ألا افرغ غضبى لأنك اما ستخسرين نفسك أو ستخسرين من حولك أفضل وسيلة لاطفاء الغضب ,,الصمت ,,ثم الصمت والحديث الوحيد يكون مع الله ,,أرى التشابه بينى وبينك أنك تعلمت اللجوء الى الله فأنا كنت مثل كل البشر أشكو ثم وجدت أن الشكوى للناس لا تحل المشاكل بل تزيدها ولا تذهب الحزن بل تأتى به فقررت الصمت ,ووالحديث الوحيد يكون مع الله ,وأخيرا جاءنى الرضا وأخيرا عرفت معنى السعادة وهى الاستغناء عن الناس برب الناس فملكت الدنيا كلها,,الحمد لله

غير معرف يقول...

طب الاحسن لها تشرب حشيش وتدعم افغانستان احسن ما تدخن وتدعم امريكا
الكلام اللى بجد بأه
الصبر بجد والله الصبر اهم حاجة وبعده التعلم من الدرس وزى ماهو كان غلطان اكيد هى كانت غلطانة مهما كان حجم خطأه أكبر فهى شاركته فيه المهم عدم المكابرة والنظر والعبرة لما فات
ودى مش نهاية العام ولو بصت حواليها هتلاقى مصايب كتير اعظم من اللى هى فيه

انا مذنب يقول...

جميل انك قويه وعارفه يعني ايه الم في نفس الوقت
مش معنى انك متماسكه انك مبتحيش بالوجع لكن على الأقل بتواجهيه بالصوره الصح

فكرة التدخين بقى مش بس في مواجهة الم الطلاق لكن في مواجهة اي مشكله وساعات بتبقى من غير مشاكل اهو بتجرب وخلاص
فكرة غريبه قوي هو نوع من الأنتحار بس بطيء او على الأقل بيحسسهم انهم مش بيكفروا
انا بكره ريحة الشجاير قوي تخيلي لما بنت او ست تبقى ريحة بقها سجاير

اذا كنت الرجاله مبحبش اقرب من وشهم لما بيبقى بيدخن كتير وريحة نفسه زي القبر يبقى الست اللي المفروض انها رمز النضافه والجمال والقاء تبقى ريحة بقها قرف كده
ده غير طبعا المرضو القرف وحرقة الدم

جميل قوي الموضوع
بس انتي بتكلمي كتير قوي
عيني وجعتني من القراءه

ههههههههههههه
متزعليش بهزر معاكي
انتي كتبتي كتير لكن اسلوبك شدني اكمل للنهايه

تسلم ايدك
لكي مني كل التحيه

klmat يقول...

السلام عليكم
انا متفقه معاكى تماما اى حد بيتجرح
بيبقى عايز يقوى نفسه ويطبطب عليها
بس مش نخسر صحتنا ندور على اللى يفيدنا
ونفكر فى نموذج اتغلب على مشكلته والايام
بتداوى .جميل اوى انك تتكلمى بصراحه
وبتتمنى الخير للى مر بنفس التجربه
الطلاق افضل من العيشه مع زوج متعب
دمتى بصحه وعافيه
خالص حبى وتقديرى

Empress appy يقول...

امممممممم
بصى لا كونها تضعف الست لا انا مش معاكى يعنى لازم تبقى قويه ومرحله وعدت
وليه تفكر حصل وحصل وحصل لا ارمى ورا ظهرك
والحل مش انها تشرب سجاير ولا اى حاجه بس تكمل حياتها فى حاجات كتير فىالجيم الشغل الاصحاب الابناء تبعد عن اى حاجه تفكرها بيه
ده راى النونو خالص

موناليزا يقول...

اختى الحبيبة:هو مين اللى ضحك عليها وقاللها ان السيجارة هى الحل. هى عارفة انها كدة بتحرق نفسها مش بتحرق السيجارة؟
بس تعرفى انتى عجبتينى اوى كلامك ده فى الصميم فيها ايه لو اعترفت بضعفها وعيطت بينها وبين نفسها هى يعنى لازم لما تيجى تعيط تعمل اعلان
وبعدين هى ناسية البشرى"ان بعد العسر يسرا" يعنى ربنا حلهالناحتى لو الفرج اتأخر شوية بس هييجى
اللهم فك كرب المكروبين وفرج هم المهمومين
خالص تقديرى

أم أحمد المصرية يقول...

ايه الصدق الشديداللي حسيته ده و اللي اعتقد انه افضل علاج نفسي للزعل و دي ميزة المدونة مش مضطرة تجملي نفسك امام اي شخص ربنا يسعدك و يسعد الجميع و بالنسبة للي عليزة تشرب سجاير ممكن تدخن ديناميت و اهو كله موت :)

غير معرف يقول...

انا جيييييييييييت ايه رأيك كنتي مستنياني صح؟!
أوعي تحرجيني وتقولي لأ
انا كمان مستنياكي عندي فالمدون عشان عاملة وليمة قتل إنما ايه

المهم نيجي للبوست

سيجارة ايه ونيلة ايه اللي نشربها
ده الوحدة اجمل مافيها انوثتها
ده حتى لما سألو كاظم قالهم بس هى احلى منغيرها
وبعدين مالك أرشه ملحت كاظم ليه
ده حبيبي كل البنات نفسهم يبئى فارس أحلامهم وانا نفسي يكون بابا كده لحسو بابا معرفش ليه وهو كمان ماعندوش بنات ونفسو فبنت (انا بقول يتبناني ويكسب ثواب)
عماله ارغي برا البوست انا خالص

المهم انا برب هروح اتفرج على راجل وست ستات وارجعلك عشان بحب أشرف عبد الباقي وهرجع اكملك رغي ماتقلقيش

غير معرف يقول...

اه وكمان ياابله انا حطيتلك حتايه كده لنصير شمه لو ليكي فيه يعني عندي عالمدونة عشان تسمعيها وانتي بتقرأي البوست بتاع النهارده اصل انا بحب اوي العود

مواطن مصرى نايم يقول...

سجاير هى وصلت لحد كده
بوست رائع
و الاسلوب جامد جدا
-------
التدخين ضار جدا بالصحة
زى ما بيكتبوا على المسلسلات فى مشاهد التخدين

Hossam Nasr يقول...

السيدة La3lahaKhier

بصراحة شديدة أنا بدأت أتحرج من الدخول للمدونة خاصة وأن المواضيع أصبحت موجهة للنساء بشكل خاااااااااااااص جداً لا يسمح لرجل بالتدخل فيه. هههههههههههههه
على أيه حال فالكلام بالفعل للجنسين
كل من تسول له نفسه أنه في ضيقة أو مشكلة سريعاً يتجة إلى التدخين "لينفث مع سموسه همومه!" وكلامك ياسيدتي جاء منمقاً منظماً كالمعتاد ولا غبار عليه.
ولكم أعجبتني فقرة الأعتراف تلك. فالأعتراف بالضعف نصف الطريق لإكتساب القوة. والسير في طريق التعافي هي القوة بعينها.

إحترامي وتقديري

احساس لسه حى يقول...

عزيزتى

قلب المجتمع مش عاوز ينطقئ فيه سجارة بس

عاوز يتغسل وينضف

المجتمع اللى بقه بوشين

الواحد مبقاش عارف ايهم وشه الحقيقى

واكيد المراه فى مجتمعنا بتعانى كتير عن الرجل

ومعانتها بتختلف كتير عن معناة الرجل

ودلوقتى مفيش جنس ولا قئه مش بتعانى

ولازم نفرغ شعنة الغضب اللى جوانا بس نحاول نفرغها من غير ما نضر نفسنا او نضر غيرنا

وربنا يريح ويرحم الناس نت الناس

تحياتى
سلام

غير معرف يقول...

لعلها خير كيف حالك يارب تكونى بخير
سيدتى التى نويتى تشربى سجاير ممكن تدنىواحده بس قبل ما تشعليهالى ردى على سؤالى ليه قررتى تشربى سجائر انت حسه انك عاوز تنتقمى من حد زى نفسك مثلا علشان سابك ولالالالالالالاعاوزه تنتقمى منه فى حاجه هو حبها وبعدين تركها عارفه اصعب حاجه على النفس انها تكون شفافه امام نفسها تعالى نتكلم انا وانت من خلف الستار وكانى لااكلمك انت وكانك لا تصغى لى
حين يهم الانسان بفعل شىء شاذ او ضار بيكون الدفاع الم شديد وراء هذا مثل الطفل الى بيكسر لعبته علشان امه تضربه وهو قاصد ده بس علشان يلفت نظرها
حبيبتى ممكن ااقولك حاجه انت بتحبيه قوى كده؟
انت تعبانه انه اتنازل عنك بسهوله بعد كاممحاوله منك بسيطه وجعك الفراق والقطع لهذه الدرجه ؟؟؟؟ طيب ليه متسكنيش االلالم اوقات لما بيكون فى وجع بيقبى علاجه الضم نعم الضم مثلا ان كان الالم فى البطن بتلملم الانسان وينطوى على مكان الالم لعلها يسكن وفى اغلب الاحيان يسكن تعالى نعترف فى السر انت مش عارفه تعيشى من غير بس فيه مساؤى كتييييييييييييييييييييير ولكن برضو انت بتنزفى طيب ليه محاولش محاوله بسيطه وتقولى مش عارفه اعيش من غيرك اتعودت على حياتى بك الصبح الى انت فيه والمساء الذى تعود فيه مشتاقه لضحكتك بس بكره عيبك الفلانى
ليه بدل ماتعترفى بالانكسار متحوليش الفشل.........الى نجاح
اختى ارجو ان تكونى صادقه م نفسك حتى تاخذ السعاده طريقها لحياتك ولاتجعلى الكبرياء ياخذك لمن يطرق باب التواصل اولا فالحياه نعيشها مره واحده وممكن جدا نقول بحبك اكتر من مره ونبداء من جديد فى رأب الشروح فقط حاولى تكونى شفافه امام نفسك
لك تحياتى
القيثاره المكسوره

جسر الى الحياة يقول...

جميل كلامك يا ايمى .. هيا بس محتاجة فترة تجتر فيها الامها وصدقينى قلبها هيهدى كلنا كنا كده ولما هديت المسالة بقينا نرتب اولويات فى حياتنا نسيناها...... فى ظل مبدا ان الزوج هو اكبر اولوياتنا
اذا اقتنعت تمام الاقتناع ان كل قضاء الله خير ستجد الراحة

غير معرف يقول...

انا جيييييييييييت تاني
بصي بئى انا اولاً مش بحب السجاير ولا بحب الرجاله حتى اللي بيشربوها
يعني شايفاها مالهاش لازمه فمابالك بئى للست
بس الغلطة انو دائماً فالتليفزيون لما يجيبلك وحدة مجروحة ولازعلانة ولامتهببه مطلقة ولا متنيلة على عينها ووخده بمبة يجيبوهالك ابتدت تشرب سجاير وبتاع
فساعات بئى في ناس بتجرب
ولا كمان في ستات هبل اوي لأموؤخذه تقولك بشرب سجاير عشان اخس اصلها بتسد نفسي
اصلها ضاقت سايبين كل الريجيمات والشفط والشد والنفخ ورايحيين يشربو سجاير
عارفة والله انا كتير صحابي وانا في ثانوي كانو يقولولي جربي وبتاع وأهي حاجة جديدة وانا والله والله يأبله عمري مافكرت اعمل كده خالص
اصلي هجرب وبعدين؟! بجرب دي معناها اني لوعجبتني هكمل
عارفقة في وحدة كده صاحبة بنت عمي اسمها داليا .. داليا دي انا مش بحبها خالص المهم بهزر معاها بقولها ايه ياداليا الشنطة الصغنونة دي حاطه فيها ايه راحت بكل برود ردت قالتلي موبيل ومحفظة وعلبة سجاير وولاعة
طبعا انا افتكرتها بتهزر وبعدين جت شيماء بنت عمي بتفتح الشنطة لئيتها فعلا بطلع علبة سجاير مارلبورو ابيض وولاعة
انا اتخضيت .. اتخضيت اوي
وبتقولها عادي كده بكل بجاحه
وكمان ساعات اشوف بنات بجحة اوي ماشيين يشربوها فالشارع زيهم زي الرجاله
ايه القرف ده نسيو انهم بنات دوول ولا ايه

يلا كفاية رغي عليا كده وانتي وحشتيني اوي وربنا يحفظنا ويحفظ بناتنا وستاتنا جميعاً

خدي بالك احتمال اعوز ارغي وارجعلك تاني

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
la3lahakhier يقول...

احبابى جميعا اشكركم جدا
وسامحونى على التقصير فى الرد بس انا فى ضغط شغل غير عادى استسمحكم عذرا فى التعليق متاخر شوية بعد نهاية الاسبوع وادعوالى ربنا يزقنى البركة فى الوقت والجهد
انا بس حرحب بام احمد ورتيييييييييييييييييينى وشرفتى المدونة
حبيبتى قيثارة كلامك فعلا فعلا بيرطب القلب الله يسعدك نورة انا مبسوطة بتواصلك وفتحت نفسك شكرا على النصيحة ححاول انفذها سيبتها عشان الناس تستفيد
غنيم
محمد عبد الغفار
انا مذنب
مواطن مصرى
ويسبر
احساس لسه حى
هند
كلمات
ابى
موناليزا
مجداوية
اهلا وسهلا بيكم وكلامكم بيوصل للناس اللى بترفض النشر فلا تبخلوا بمناقشتهم وحسن ضيافتهم فالبيت بيتكم وانتم سدادين عنى
البوست الجاى صعبصعب

غير معرف يقول...

هو انا مش كتبالك دي حاجة ليكي انتي ماتنشريهاااااااااااااااش بتنشريها ليه؟!
هو الواحد مايعرفش يقول كلمتين على جنب فالبلد دي

a divorcette يقول...

i am sorry for using english...

i just want to say that it felt like those words were mine

you're a beautiful person, God bless u

la3lahakhier يقول...

you too my dear
we all the same
we have the same bean , the same heart we are just women dreamed to be loved never thought we will be like we are now but its ok now
u and me are better now
right????
all my love dear

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة