الخميس، 6 مارس 2008

مين دى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


فى الشغل ننسى نفسنا مش همومنا بس تتخلق هموم تانية
بنتركها على سطح مكتبنا ونتنفس نفس طويل مع دق الجرس
مشاكل التربية واختلاف انواع الناس اللى بتتعامل معها ومايزرعوه فى امخاخ اطفالهم
بتدخل الطفل فى حيرة والمدرس ايضا
طول عمرى مدرسة مزعجة
مشاكلى كتير .. وعندى ليس له مدى .. شغلى الحاجة الوحيدة اللى ادعى انى افهماها
اكره اساليب مدارسنا سواء الحكومى منها والخاص
تخيل واحد معاه قرشين يعمل مدرسة وكل القوانين تبقى على مزاجه والوزارة
مالهاش الا الشكل والاوراق
لكن فين التربية مافيش ..فين الدين (نهارك اسود بتتكلمى فى ان الاولاد يبألهم كدا وعى بدينهم كدا
ويبقوا بيصلوا من نفسهم من غير من هشهم واقعتك بيضا منقطة بالوان الطيف بالليل )
لا شغل نافعة ولا زوجة نافعة ولا ست نافعة اولع فى نفسى واخلص
وحتى كدا حدخل جهنم يعنى تبقى دنيا واخرة!!!!
ماعلينا
فى نهاية العام
كنا بعد الامتحانات وفى اجازة واول يوم عودة لى
دخل صاحب المرسة حاجة ابهة ..بدل ايه ..برفانات ايه ..مرشيدس ايه ...
روح بقى اتكلم معه بقى كلمتين ...
بيقول معاه دكتوراة ..عملنا مسابقة بينا مين ممكن يعرف هو دكتور فى ايه ومنين
واحنا نروح نجيب عشرة احتياطى
كل واحدة تسأله ينسى ويقولها اجابة مختلفة عن التانية وفى الاخر اكتشفنا انه دكتور
فى حاجة علمنا العقيم القاصر لم يصل اليها بعد
(انا ماعنديش اى اعتراض ان الناس تستثمر فلوسها فى مجال التعليم
(على فكرة القصة دى مربحة جدااااااا)
لكن اعتراضى الوحيد ان هم مايدوش العيش لخبازه
يعنى يتحول المدرس لاداة تنفذ رغبات واحد اجهل من ال ...ايه ؟ مش عارفة ماعلينا
انا اعرف ناسى جهلة اميين لكن علم وثقافة ماحلصش لدكاترة راجعين من برة
..
المهم ماطولش عليكم
قولوا طولى
........
ماحدش قال ليه ؟
ماشى
الرجل لاقيته بنادينى فى مكتبه ودار الحوار ده بالظبط
هو : انتى جيتى امتى ؟
: من الساعة 8 الصبح
هو : امال ازاى ماتقوميش تقفى وانا داخل ؟
:افندم ..مش فاهمة .
هو: ماحدش علمك تحترمى اللى اكبر منك ؟!!!!!
: حضرتك ماكنتش بتكلمنى عشان اقف وبعدين بينى وبينك
حضرتك اكتر من عشر امتار اقوم ليه ؟
:انتى اصلا ايه اللى جابك ؟ احنا بعتنالك جواب رفد على بيتك
(كنت قد بدأت افهم .......اخيرا ...نبيهة انا اوى .......... البيه
عرف انى اتطلقت من فترة ورفض محاولات بعض الزملاء والزميلات طلب علاوة او زيادة
- استحقها واتاخرت - نظرا للظروف الجديدة
الباشا صاحب السبعتاشر دكتوراة فى كل التخصصات اللى فى الدنيا لى عنده التزامات
مادية المفروض يدفعها شهر 8 واحنا كنا فى 7 ام عمل ايه ؟؟؟
بعت الجوابات على عنوان طليقى وكانت الشقة مقفولة طبعا وبكدا يحق له رفدى ببساطة
: انت شكل حضرتك كدا فى حاجة عايز تقولهالى ياريت تقولى كدا الموضوع على بلاطة .
هو: بلاطة ايه المستوى الشوارعى ده (على انها السوقى يعنى بس الدكتوراة كانت واقفة فى زوره )
انتى جايبينك منين له حق يا شيخة والله
:بقولك ايه انت تتكلم فى حدود الشغل وبس غير كدا والله ماحسكت
انت مفكر انى مافيش لسان يرد يعنى ولا ايه على العموم بينى وبينك الوزارة
هو: لعلمك انا مضيتك على ورقة انك متنازلة عن حقوقك
وعليك عهدة بخمسين الف جنيه يلا يلا اتفضلى بره
الحقيقة ضحكت
كنت عارفة انه البعيد غبى جاهل مابفهمش
استفزه ضحكى
هو: اطلعى بره ودينى مانتى دخلاها تانى
:ودينى انا بقى لاخليك تترجانى اخد فلوسى نتقابل قريب سلام
وادورت خارجة لاقيت شتم بابا اتجننت
هو نفسه فوجىء برد فعلى كان معروف عنى انى مش بغلط فى حد لكن الا اهلى يا ولاد ال.......
:انت تعرف ابويا مين يا جاهل يا تيس يا عمر مافلوسك حتعملك بنى ادم دا جزمته برقبة عيلتك كلها

مادرتش بنفسى .......يا ولاد الهرمة بقى كل واحد يبهدله بسسببى .....هما خلفونى
عشان اشكالكم دى تشتمهم

لاقيته كش زى القطة وكان واضح انه مكنش متصور انى حغضب كدا
طلب الامن يطلعنى برة ولما شاف الامن اتنفخ تانى
الحقيقة ان الامن بقى واقف محتار وجات دادة وسمعته وهو بيشتم بابا
وبقت تطأطا ببقها بقوا محتارين مابين علاقتنا الطيبة ومابين اكل عيشهم عند بنى ادم زى ده
خرجت وانا حاسة بغضب لو نفثته فى غابة لابقت رماد
قبل ماامشى سمعته بيقول روحى اشطرى على اللى اخد حاجاتك
رجعتله وبمنتهى الهدوء : كان جوزى ..اما انت بقى
فاقسم بالله لاوريك انا ممكن اعمل ايه فيه وفيك
.....................................
مين دى ؟؟؟؟؟؟؟
ايه السفالة والوطى والقوة والتحدى ده ؟؟؟؟؟
مين دى ؟ جات امتى ؟؟؟ جابت الكلام ده منين ؟؟؟
..................
خرجت الى الشارع وكل العمال بيصمصموا شفايفهم ويتصعبوا على وعلى بختى
..............................
رحت القسم .ايون ...القسم حتة واحدة
دخلت اطلب عمل اثبات حالة ..مين اللى قالى اعمل كدا ماعرفش ..
لكن تفكيرى هدانى لكدا انا موظفة ومنعت عن تأدية عملى لسبب انا مش مسئولة عنه ......
وبما انى فى القسم محضر سب وقذف فى حقى وحق والدى
طلب منى الشخص اللى بيعمل المحضر احكيله اللى حصل ..
قلتله ......قالى لا كدا مش حياخد حاجة حبشيلوا المحضر
طبعا فهمت مش عايزة فتاكة يعنى ..
قلتله لا انا عايزة حقى بس ولو كذبت ربنا مش حيقف جنبى اما كدا فان شاء الله حيدبرها ربنا
الرجل بصلى كأنى من المريخ ..
مع الفترة الاخيرة فى الوقت ده كان ممكن يكون ده اسوأ ايام حياتى
وانتم عارفينى اموت فى النكد ..
الا انى ودا كان الغريب اوى كنت انسانة تانية
اعدت على رصيف ومسكت ورقة وقلم والناس رايحة وجاية بيقولوا حاجات
وبقهم بيتفح بس ماخدتش بالى بيقولوا ايه
حددت خطواتى باقى اليوم وبكرة
اتجهت الى الادارة وقدمت شكوى اترفضت ولاقيت
انه اتصل بيهم وعاملونى معاملة وحشة جدا
العجيب بقى انى ماهمنيش .... يا جدعان مين دى والنبى ؟
الوقت كان خلاص بعد 2 قررت بكرة اروح ادارتى انا اللى انا جاية منها
ماهوكل واحد اخرته للادارة اللى جاى منها برضه
روحت البيت ... رميت الشنطة
وحلفت بصوت عالى ماشى يا مصر ودينى لاعرفك انى متاخدتش على قفايا مرتين
وبدون وعى تحسست مؤخرة راسى

هناك 4 تعليقات:

يقول أنى امرأة يقول...

و هى مصر مالها بس
غصب عنها سكانها هما الى عملو فيها كدة امتصو خيراتها و باعو ارضها و اهانو ولادها
مصر ملهاش ذنب
قولى حسبى الله و نعم الوكيل

la3lahakhier يقول...

ازيك اولا يا ست الكل
مصر دى حبيبتى بس مصر المقصودة هنا هى البلد بعنى القاهرة كنت فى الفترة دى قربت اقتنع ان اهل القاهرة ناس كلهم شكل اللى اتعاملت معاهم طبعا ده مش صحيح والبوستات الجاية حتثبت كدا بس برضه
ماشى يا مصر ههههههههه

محمد عبد الغفار يقول...

واضح انها كانت بثرة متقيحة بشدة لمسها فإنفجرت فى وجهه

la3lahakhier يقول...

الا بابا
لو خلصت اثار الطلاق كلها عمرى ماحنسى وش بابا يومها وهو متحمل اهانت وسخافة كتير عشان انا اخلص مايجيش دا كمان يتكلم عنه ...وفوق كدا وكدا والدى منسب وشريف ودا بقى سبب ادعى انه يتكلم عنه بادب
ربنا ستر انى فعلا مافتحتش نافوخه
تصدق كان نفسى اشوف دم
شكلى كنت دموية اوى الفترة دى

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة