السبت، 22 مارس 2008

الشهم ...




اه من هذا الشهم ..






.ازيك .


مش عجبنى قصة انى بقيت ناصحة ..ومتضايقة من احساس الشئون الاجتماعية ده
تعالى نعد كدا مع بعض ..وسيبك من انى بنصحك على اعتبار انى فلحوسة
يا ختى بلا خيبة والنبى ..دا انا اخيب الناس ..بس ربنا كان كريم معايا اوى وسترها معايا
الحمد لله ...عقبال ما يلطفها بك يارب
بصى بقى ..بصراحة كدا .. ان مش جدعة خالص ..وكتير بعك ومش خبيرة فى الناس
بس ...حاسة بيك

كنت بعد طلاقى وحيدة ..وحيدة اوى رغم ان ربنا رزقنى باحلى اهل واحلى صحبة

بس برضه وحيدة وبردانة ..كان صعبان على اوى اللى عمله فيا ..اوى اوى
يوم مارحت اخد القسيمة من المأذون الراجل اعد يقولى
( حرام عليكى ..والله دانا كان حاله يقطع القلب ..وهو متمسك بيكى
وانتى بصراحة كدا ماتزعليش منى جامدة اوى شكلك ماكنتيش بتحبيه )
رديت بنفس الوش التيفال ( ممكن القسيمة ؟)
خرجت من عنده ..ودموعى تأبى ان تسترنى ابت الا ان تفضحنى فتستوقفنى النساء المشفقات متسائلات
اى حب ده ؟؟؟؟؟؟
حبه هو الذى لم يتوقف لحظة عن ترديده قبل وبعد زواجى لكل مخلوق يراه؟؟؟؟؟
ام ذاك الحب الذى لم ار منه الا كل ماألمنى وحرمنى من كل ما احب فى حياتى ؟؟؟؟؟؟

اى حب ؟ الناس فاهمة الحب ازاى ؟
منى..........
فاكرينها ؟؟؟
لما شافته يوم ماجه تحت البيت يرجع بعض من حاجاتى
بعد مااشفى غليله بالانتقام والحرمان واعطائه ماتترفع عنه نفس الكريم
اتعرفين ماذا قالت ؟
يخرب بيتك حد يطلق من ده ؟ دا قمر ؟
وفعلا ساعتها تساءلت ليه اخترنى انا ؟لا انا جميلة ولا من نفس طبقته ولا حاجة خالص
بنت عادية ..يمكن فيها شوية تميز بس مش سبب
انه يحارب اهله واهلى وانا شخصيا لغاية ما يحصل على ؟؟
ساعتها سألت نفسى مش يمكن ماطلعتش الانسانة اللى كان فاكرها ليه لا؟؟؟
لكن ليه لاخر لحظة متمسك وفى نفس الوقت مابطلش تعذيب فى
ليه ؟ ..........اسئلة تخبط فى مخى ..تعصف بكل محاولاتى للاتزان والنسيان
ايامها والحمد لله عليها لان لولا هذه الايام ماكانت ايامى الان
ايامها ظهر ..الشهم النبيل .......مافهوش غلطة
من كام يوم تترمى فى الشارع الساعة 11 ادام الامن وبشعرك كمان
والنهاردة
واحد ملاك واقف دادابان على رهن اشارة منك ..
واحد بقى مش اى حد ..دا عارفك وعارف كل حاجة مش محتاجة تتذللى
عشان يحترم والدك لسنه ومكانته ونسبه الشريف حتى لو انتى جزمة ماتسواش ..
ولا محتاجة تقوليله اصلى والله انا ماكنت كدا ولا عملت حاجة غلط ...
ولا محتاجة تحكيله على عمايله فيك وتستعطفيه وتستجدى وده وجانبه وتاييده
لا ........دا جاهز
كلمنى ... من غير ماطلبه
- انتى كويسة ؟
- لا
- حتعملى ايه ؟
- ملخبطة ومش عارفة
-بتهرجى !!!!! انتى ؟؟؟ عايزة تفهمينى انك فعلا مش حتعرفى تتصرفى ؟
-...................... مين قالك ؟
- الحاج ........ خدى نفس كبير وقولى الله ....فاكرة مش ده كلامك ؟؟؟
-.....................
اعمل ايه ؟ مش شايفة كويس .......
- معلش طبيعى .... بس انتى مش اى حد وعشان كدا ابتلائك مش اى حاجة
فكرتى حتعيشى ازاى وحتعملى ايه ؟ ها اعدى فكرى وحتصلى بيك بكرة تقوليلى خططك وناقشها سوا
حتكونى بخير انا واثق ؟ مش انتى اللى تكسرى بسهولة كدا ولا بالف واحد زيه
- خير كله خير الحمد لله
- مش قلتلك ؟ انا كدا مطمن عليكى لبكرة
...................
سيدتى ايه رايك ؟ هذا هو وانا خارجة من واحد ليل نهار يهد فى كل ثقة لى
لدرجة انى وصلت لمرحلة لن اقولها علنا ..لكنها ترجع لمراحل الطفولة المبكرة
.........
ها تعملى ايه ؟؟؟؟؟؟؟
شخص حاطك فوق راسه مش دايس على رقبتك وكرامتك بالجزمة
..............
بس
فى حاجة غلط ..رادارى اشتغل ليه؟
بالظبط تلات مرات كلمنى رتبت افكارى معاه وانا اتصلت بيه تلات مرات
لا انكر انى كنت انانية وشبيه بمصاصة دماء احتاج لمساعدة ..
يا عالم حد بس يوقف دماغى ثوانى وانا حعيد ترتيبها تانى والله مش حمل عليكم انا ..
بس مش قادرة اقوم ..حد ياخد بايدى بس
مش عارفة الاقيها منين ولا منين حعمل ايه اروح بلدى ولا اعد ؟؟ حشتغل فين وايه ؟
حعيش فين ومنين ؟
مرعوبة ماشية بتلفت ورايا زى المجنونة مش عارفة حتجيلى الضربة منين
وهو
راسى كدا وهادى ويده مفتوحة لك ولكل ما يتعلق بك ولا حتى يمسك من بعيد
عنده استعداد يسمعك ولو يوم بليلتين ..
طويل وعريض يسد اى فتحة يجى منها اى مخاوف تهجم عليك
بسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسس
ايييييييييييييييييييييييه
عيشة هى ؟ فى ايه ؟
نسيتى نفسك ؟ يا امى انتى مطلقة لسه حالا ضعيفة
مهترئة المشاعر والقلب والروح والكبد والطحال كمان
استنوا استنوا
اشمعنى مايجيش الا دلوقتى ..واشمعنى بكل تلك الهالة الخرافية حواليه ؟
دا ..دا حتى بيفكرنى بحد ؟!!!!!!!
مين ؟؟؟ مين ؟؟؟؟؟؟؟
اه زوجى العزيز ..مش برضه كان ملاك بجناحين فضى ولا وردى ولا كحلى
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ان ........ ان .... ااا
ايه بقى ؟؟؟؟؟
ايه ده ؟؟؟؟؟
...هو انا عايزة ايه بالظبط ؟؟؟؟
عايزة القط نفسى من اللى حصل لى ؟ ولا عايزة استعيد ذاتى اللى متفتتة مليون حتة
ولا عايزة اتجوز بعد العدة واجيبله حسرة فى قلبه يعيش بيها ملحوس فى الشوراع ؟؟
عايزة ايه يا لعل بالظبط ..
حنستعبط بقى ؟!!!!
وبعدين هو عايز ايه ؟ جى ليه دا كمان ؟
بصراحة انا اكتفيت من جمع المذكر الغير سالم ده
.........
بينى وبينك يا ستى ..انا كان وحشنى اوى اوى انى الاقينى انا تانى
كنت وحشانى واى ..نفسى اشوفنى تانى .. نفسى احس بالرضا تانى ..
نفسى اخد نفس طويييييييييييل واطلعه من غير مايتقطع ...
.................
انا مش محتاجة حب ولا رجل ..انا محتاجة ارتاااااااااااااح اولا
حعرفه ازاى وانا ماعرفش انا مين ؟
حختاره ازاى وانا مش عارفة اختار سكتى ..انا مين وعايزة ايه ؟
.........
ليلتها
فضلت افكر فيه زى اللى ماصدقت لقيت عريس .....
اهو ..اهو ..فى حد شايف انى مش زى ماقال التانى
اهو اهو انا كويسة ولسه انفع اهو
اهو يا كلاب واحد يتمنى ضفرى ( دا مقصوص يا دى الخيبة ماحدش يجيب سيرة بقى )
رغم انه ماتقدمش ..رغم انه ماقالش حاجة
لكن كنت كما قلتى انت قبلا
ابحث عن غطاء يسترنى ويستر قلبى ..ولم ابحث دا جه لوحده اهو
بسسسس ..يبقى ربنا بيطيب قلبى بقى خلاص
يبقى ايها القادم السعيد ابن المحظوظة هاك قلبى البكر ..وفؤادى الشغوف بلقياك
يا سلالالالالالالالالالام
.....
وقفت ..
لا
مش عشانه ولا عشان بيته واولاده وزوجته اللى مأمناه كما الغربال المعهود بالظبط
انا مالى انا ومال دا كله !!!!!!!!!
ولو ساعدنى النهاردة ؟ بكرة حعمل ايه ؟
هو ليه الطريق بقى سهل كدا ؟ امال انا تخيلت انه صعب ليه ؟
..............
لا يا سيدتى
لا
ان كان نصيبى فسيأتينى لامحالة ولو اجتمعت الارض وقصة زواجى تشهد بذلك
خلاص تعلمت الدرس ..لن اسعى لشىء لن اندم على اختيارى ولن اندب حظى .. سأهدأ قليلا
لن اصطدم بالمجتمع الان ..لست متأكدة من مشاعرى ..بل انى اعرف اين قلبى الان بعد ان فقد مكانه منذ قليل
ايها الملاك شكرا ....مرسى جدا ...حود علينا بعد شوية من فضلك
وكمان مانش مدوارة على قلبى هو الاخر
...
انا مش فاضية ...
عايزة ابص ادامى يا جماعة لحظة ..ليه بتشدونى بعيد ..مالى عايزنى يجى يمشى معايا
بتمزقونى ليه تانى ... بس هص
ولا كلمة ... حاخد نفسى واشوف خطوتى الجاية
وبعدين اشوف حكاية الملايكة اللى وقعت على راسى دى
والغريب بقى ان الملايكة زادت جدا وفجأة كدا الناس بقت حلوة وزوق ومؤدبين
ومجرد ماديهم الوش المحترم هوف ... لاشىء
بصراحة كنت بتضحك
اصلى ماكنتش فاضيلهم كنت مشغولة ..
مشغولة جدا
ببنى اول اسس فيا تانى ..بس الاعجب انى بكتمل بسرعة ..وبهدوء
ببص حواليا
الاقى بشر حقيقة بس بكلمة بتوجع احيانا من غير قصد او بقصد خير
لكنهم بيجتمعوا على حبى وخوفهم على
كل اللى على انى اطمنهم بس واهديهم وامنهم من ناحيتى وهم حيبقوا احسن من الملايكة
للحديث باقية











هناك 31 تعليقًا:

la3lahakhier يقول...

فالحة يا ختى

غير معرف يقول...

اوه ياصديقتى فانه يقرب كثيرا ما حدث لى وما اكثر هؤلاء ذو الشهامه ولكن شوكتى مختلفه ولكن انتظر بشغش باقى الحديثك الممتع القريب من النفس
القيثاره المكسوره

la3lahakhier يقول...

سيدتى سامحينى فقد كان يومى مرهق وطويل ..واحداث سخيفة .. بس ولا يهمك لعلها خير
جربتى ..النصيب .. لكى معاه قصة ..لما تعملى مهما تعملى والمكتوب مكتوب
هو ده ببساطة كل الحكاية مادام مش نصيبى خلاص اسلم امرى لله ..الحب فى الحالة دى مأزق ندعو الله ان يرزقنا السلامة
اما اذا نصيبى يبقى جى جى حيروح فين يا ولاداه
سامحينى بس انا النهاردة مش ولابد
ان شاء الله بكرة احسن
مش كده برضه
انما قوليلى ؟
انتى عملتى ايه بتحبيه بعد الطلاق ؟؟
انا عن نفسى اكلت سمك وجمبرى يوم طلاقى لانه ماكنش بحبه وانا ماكنتش باكله عشانه
احكيلى لسه ادامى شوية لما انام

غير معرف يقول...

انا برضو كان ابويا حاجة كده الله ينور طول بعرض بارتفاع مش رشدي اباظة يعني بس كان حلو وابن ناس ومعاه فلوس وليسانس حقوق و بيحب ماما وماما بتحبو ومن نفس الطبقة والتعليم والسن وكل حاجة ربنا اداهم حب وفلوس وعيال وشباب وتعليم وفالاخر اطلئوا ليه النصيب على المخ الغبي على العند هقول ايه يلا كانت ايام

la3lahakhier يقول...

عارفة يا نورة :
فى حاجة غلط ..
ربنا ماخلقناش عشان نضايق بعض ولا حتى نفكر فى بعض خلقنا لمهمة ودور ومعاه برضه نتبسط ونعيش لكن ماعرفش ليه الناس بتنكد على نفسها ومابترضاش بنصيبها مايعيشوا وخلاص حتى لو اتطلقوا مايطلقوا بس من غير دوشة وهيصة ويسيبوا وراهم عيال تشيل ذنب اختيارتهم
يلا كله خير

غير معرف يقول...

لأ والطريف بئى لما تلائي ام بتشتم بنتها وتقولها ما انتي زي ابوكي نمروده زيو بنت ماعرفش ايه وايه وايه زي بقية عيلتك ياقليلة الاصل زي ابوكي

زي ميكون العيل جه الدنيا وبعدين اختار ابوه مش جه لئى نفسو هى اللي مختراهولو

ياختي بلا وكسة ماتقلبيش عليا المواجع حاكم انا مبئوئة

la3lahakhier يقول...

بس انا عايزة اسمعك يا نورة كملى
فعلا حيسعدنى نتشارك الموضوع
اذا حبيبتى طبعا

غير معرف يقول...

لأ والله مبئوئة مبئوئة يعني
ياشيخة ده عالم معندهاش ريحة الاحمر دوول اللي بيتجوزوا منغير مايفكروا هيعملوا ايه بعد كده وبعدين بئى ايه تتفرجي كده عالصور اللي قبل الجواز بتاعة الخطوبة يعني والحب وايام الصياعة تلائي الحياة وردي فبمبي وتقولي ايه ده ياخواتي جوزين كناريا دوول اكيد هيعيشوا مع بعض طول العمر ده لو واحد فارق التاني ساعة ممكن يموت تقولي ده لما هيتجوزوا هينزلوا فبعض حب لحد مايتكرعوا عواطف ويكحوا مشاعر
اتفرجي بئى بعد الجواز ايه اللي بيحصل هموووووووووووووووووووووووت واعرف كل واحد مايبئاش طايق التاني ويفضل يسب ويلعن في سنسفيل اللي جابت أمو
يعني انا مثلا بابا مات من 10 سنين جالو كانسير واليعوذ بالله فدماغو وأتكل و هو 29 سنة بدري بدري يعني وبرغم من العذاب اللي شافو وهو مريض تعالي اتفرجي عالست الوادة
الله يرحموا وينور قبره ولازم يتبعها وصلة شتيمة فيه
يعني بذمتك هيجرالو ايه اكتر من انو مااااااااااااات
اللي يشوف كده يقول البت ضربوها على ايدها وجوزهولها مش هى اللي راحت جبتو من ايدو وقالت بحبو يابابا واتخطبتلوا 4سنين وفي الاخر اتجوزولي 3 سنين واتطلئوا

قربت ألطم على وشي

موناليزا يقول...

ربنا يثبتك يارب وفعلا الواحد وهو مجروح بيحس انه غرقان ومستنى حد ينجده ولما بيفوق بيعرف ان مفيش حد هينجده من غرقه الا انه يرجع لنفسه ويعيد حساباته وعجبنى جدا رجاحة عقلك وانك فكرتى فى ان زوجك برضه كان ملاك فى الاول وبرضه انه اشمعنى ييجى دلؤتى
ربنا يكرمك ويجازيكى كل خير
دومتى لى قلبا صادقا واختا حنونا

غير معرف يقول...

هو مانكرش برضو ان بابا كان عايز الدبح فحاجات كتير وانو ماما معاها حق فكل اللي بتعملو وليها برضو حق تشتمو وتدعي بس برضو المفروض نسامح بعضينا وكمان العيال بجد مابيبئاش ليهم ذنب في الخلافات وتعيش في عقد وتوتر
يعني يجرى ايه لو كل واحد احترم التاني عشان مايبعزئوش قصاد عيالو والله العالم اللي بيعملوا كده هُبل فالاخر
لأ و من عبط اللي جبوهم ساعات تلائي الام تقول للعيل تف على بابا ياحبيبي وهو يقولو روح اضربها بالصرمة ياواد على بؤها مابيبئوش فاهمين ان اللي هياخد بالصرم وهيتهري تفافه لما الواد يكبر هما اول ناس
انا شايفة انو حتى لو وصلت الخلافات لحد بشع وقلة ادب وسفالة زي مابيحصل نتعاملقصاد العيال كويس واللي فالقلب فالقلب

يقطع الجواز عاللي بيتجوزوا عاللي عيزة خلف

la3lahakhier يقول...

نورة :
انا مابعرفش اطبط كدا زى البنى ادمين
واعتقد انك مش محتاجة لده
بس مامتك بتحبه صدقينى ..بس هو الغيظ اللى بيتبع الطلاق وهى ماقدرتش تخلص منه رحمة الله على والدك
اعرف حد قريب منى اوى كانت مامتها كارهها لانها بنت او هكذا اتهيألها ساعتها ..لكنها قررت حتمشى عكس التيار مش حتجارى الكره ده حتقابله بحب .. تحملتها وامنتها وواحدة واحدة لاقت انها بتتغير واصبحت بتحبها اكتر من عنيها
يا حبيبتى انتى بتفكريها بحبها وخسارتها له ..
انا مش اقدر ادعى فهمها لكن ..
واثقة ان ربنا لايكلف نفس الا وسعها
انتى قوية جدا بس غضبانة جدا نفسى عن غضبك ..
ولانك قوية دا حصل لك لانك ان شاء الله حتغيريه ..لازم نتعلم نواجه حياتنا ونتعامل معاها .. وانا ادك كنت كارهه الدنيا بالى فيها لما مات حصانى وبدأت اتخطب وشوفت كوارث ماشية على الارض .. لكن ده وحتى طلاقى لم يمنعنى من انى اتمنى الاقى الانسان اللى يعيش معايا حياة حقيقية ونجيب اولا من غير مانأذيهم ولو حصل وأذيناهم اتمنى انهم يسامحونى لانى لما اكبر مش حيبقى ليا غيرهم
انا لسة صاحية شوية
شكرا لك يا نورة شكرا انك دخلتينى قلبك الجميل المزنهر ده .. ومازلت مصرة اشوف الوان الورد فى كلامك
قبلاتى حبيبتى

la3lahakhier يقول...

حبيبتى موناليزا والنبى تسكتى على رجاحة عقلى وانا عمل فيا كل ده الا عقلى
يا بنتى طمنينى عليك احسنلك
فين العصايا يا ولاد
دمتى فى خير حال

غير معرف يقول...

انا معاكي فكلامك واكيد هى مابتكرهوش وبما اني مسبتش منو فتفوتة وشبهو فكل حاجة ففرساها اكتر
بس بصي

الله بئى الله اتفرجي عالام لما تبئى حماه ويجيلها كده واحد أيمان اهلو كلهم داعيين عليه ودي تبئى حماتو
العقد كلها بتتطلع عليه .. بتعملوا ارنب تجارب
بتفضل تخطط عمرها كلو هتنتقم من جوز بنتها ازاااااااااااااااي
اه والله ومن قبل مايجي اصلا تبئى البت من دوول لسه مطلعتش من البيضة اساسا ودي عماله تخطط وتعبي وتغل وتشيل جواها وتتفنن هتربيه ازاااااااي
وتفتضل تشحن في بنتها عشان تخليه زي الخاتم في صباعها عشان مايحصلش زي محصلها
وتقعد تحشر مناخيرها فاللي يخصها واللي ميخصهاش لحد ماتوصل لحاجة من الاتنين
ييبئى جوز بنتها سالم ومهاود وبلونة في بيته ولا بينش ولا بيهش وياخد لقب استاذ هادي المؤدب
ييبئى دمو حامي ويعملها اجمل مفجأة فحياتها ويبعتلها بنتها بشنطتة هدوما
ولو دخلت عليها البت بالمنظر ده العقدة تكلكع زيادة وتفضل تأنب فالبت
ما انتي اللي نمرودة زي اللي جابك ومش عارفة تعيشي
ما انتي اللي جيبهولي واطي زيك يعني هتجيبي واحد عدل منين
ماانتي ماانتي ماانتي ..................
وتفضل تزود في هم البت

يلا مستنية منك البوست الجاي عشان انا رغاية وطولت عليكي

la3lahakhier يقول...

نورة يخرب بيت شيطانك لسانك ايه السفالة دى يابت ...بس والله ضحكتينى لما بكتينى اقول فيكى ايه ..
بقى انا اقولك نفسى عن غضبك تفتحى الماسورة كدا ماشى يا ستى بس نبهنى بقى ايه للنشر وايه للغسيل
الغريبة انى حبيتك يا بت انتى
كملى ..

غير معرف يقول...

أكمل ايه وانيل ايه ياشيخة ده حاجة تفقع المرارة انا كمان حبيتك مووووت وعلى فكرة القيثارة المكسورة دي صديقة مامتي وصديقتي انا كمان يعني متخفيش الكلام مش هيتنتور
وانا خلاص معنديش كلام اقولو في البوست اتكلمي انتي وانا هعقب على كلامك لأن تقريبا الافكار خلصت من نافوخي هى مش خلصت خلصت يعني هى بس محتاجة حد يستفزها
وعشان تبئي عارفة المدونة الحقيرة بتاعتي اللي مالهاش خمسة ستة جمهور على بعضهم نتيجة اللي انا شفتو عشان كده اوجااااااااع

la3lahakhier يقول...

عزيزتى يا من تعرفين انى اقصدك
نفذت طلبك حبيبتى ومسحت رسالتك
مش عارفة اقولك ايه ؟
بس
اولا مين قالك انى حديكى مناديل انا ماعنديش بنات تعيط انا اللى اعيط بس
وبعدين ..
هو ده وقت العفو بالظبط اوعى اوعى تملى قلبك ضغينة عليه ولا عليها
عارفة يوم اعدتى انا جات امه وقالتلى :
انتى عارفة انى بحبك وانك غالية على قلبى بس دا ابنى .. وانتم مش مرتاحين مع بعض يبقى خلاص ..
كانت الوحيدة اللى عارفة الحقيقة وانكرتها ادام الناس
همست فى اذنى :سامحينى
رفعت صوتى بمنتهى قلة الادب وقلتلها
حسبى الله ونعم الوكيل ..الست كانت حتموت بكت بكاء حار
كان الظلم كابس على انفاسى تعبت وفاض بيا وهو قال اللى فيا واللى مش فيا ..وفى نفس الوقت ماسك فيا
لكن صدقينى الى الان لااسامح نفسى على مافعلته معها ..هى ايضا طردتنى من شقتى ..هى ايضا ظلمتنى كما تفعل مع الاخرى الان وليس بافعال منها لا والله بل لسكوتها على حال ابنها ورضاها على مايفعل او ضعفها وعجزها عن تربيته
ومع ذلك هى ام ..
سامحى حبيبتى سامحى ..خليكى معايا واحدة واحدة حتبقى زى الفل ان شاء الله
اقسمت عليكى بالله طمنينى دايما

la3lahakhier يقول...

لعلمك بقى يا ام لسانين اعرف ناس ارتاحوا جدا بعد ما تفعقت مرارتهم
يا شيخة سيبك ..انتى فين والهم فين ؟
بصى بقى نعمل اتفاق ؟
تملى مدونتك ورد وانا اوعدك املاهالك ناس بس خلى الالوان السودا دى يوم وجربى لون فاتح كدا يوم تانى ماشى ؟
نورة ..احنا خلاص بقينا حبايب رجل عندى ورجل عندك (رجل يعنى قدم ساق مش الراجل يا بت ) والنبى تفتحى الالوان شوية .
انتى النهاردة ختمتى يومى باحلى حاجة باخوة جميلة فى الله ومحبة لله
يلا بقى ابعتيلى حاجة تبسط كدا عشان انام مابحبش النكد قبل النوم مباشرة يلا

غير معرف يقول...

املاها ورد .. ورد .. بتقولي ورد ؟!!!!

ليه عيد الربيع جاي ولا ايه ولا يمكن عيزاني أعملها قرافه

طيب ياستي حاضر هحاول اعدل في الاستايل بتاعها واخليها مبهجة شوية مع اني يعني ولامؤخذة شايفة ان الكلام المكتوب فيها ماينفعهوش غير كآبه بس هحاول عشان خاطرك

ولعلها خير ... سلامي ياقمر ومستنية البوست الجاي

غير معرف يقول...

والنبي انتي سكرة
تعرفي ساعات بحس ان الرجاله دوول مالهمش اي لازمة فالدنيا
وعلى رأي ماما ماعدش في رجاله فالزمن ده ماتو كلهم في 73 خلاص هههههههههه

la3lahakhier يقول...

اهو كدا يا نورة
الله عليكى كدا وانتى رسالتك مش محتاجة الرقابة تقصها ..
بس تثدقى انتى داخلة دماغى اوى وعايزة اشوفك كويس عشان كدا عيزاكى تتكلمى انا عندى شغل وحرجع البيت بالليل على العشاء كده عايزة الاقى بوست عندك من جوة جوة عايزة اشوفك انتى مش لسانك ماشى يا جميل ؟؟!!!! كل التحية

غير معرف يقول...

بصي ياستي لو عيزة كلامي كلامي يعني في مدونة تانية اسمها تخاريف واحد خفيف دي انا عملاها انا وواحد صحبي اسمو تامر محمد فيها بئى نقد وتريئه وكده مش زي اه وكفى وخواطر وشعر والكلام الحمصي ده ورابطها اهه
http://t5areef15afeef.blogspot.com/

بس على فكرة انا بحب اه وكفى اكتر بكتييييير بحسها انا كده

غير معرف يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
la3lahakhier يقول...

يبقى خلاص يا نورة انا حدخل اه وكفى
انا عايزه اشوفك انتى قبل تخاريفك
انا سعيدة بك جدا اما اخلص شغلى حكتبلك وادخل اشوفك
الى لقاء يا جميل
على فكرة فى رحالة كتير محترمة جدا وممتازين وفى شباب زى الورد
بابا وجوز اختى واخواتى وابناء عمومتى وازواج صحباتى كلهم كلهم ماشاء الله احسن مايكونوا
الدنيا لسه بخير
اخلص شغلى بقى وارجعلك اوعى تنامى

غير معرف يقول...

ماشي ياستي مستنياكي
ومعاكي حق في احيانا كده رجاله بيكونوا كويسين انا عندي خالي يتحطعالجرح يطيب يلا ربنا يرزق بالكويس ويبعد المتعب

la3lahakhier يقول...

اهلا يانورة اهو كدا الكلام الجميل بصى انا بعز التفاؤل جدا وبعتبره ايمانا لاننا عيب نتشائم وربنا موجود
اهو انتى سكر
استنى بس احضر فنجان القهوة واجىلك هوا

غير معرف يقول...

سيدتى لعله خير
انى انتظر باقية الحديث واتابع حوارك مع نورا الجميله ولكن لكى انت تلاحظى تلك المحوار الثلاث
الطلاق بدون اطفال وهى حالتك
والطلاق باطفال وهى حالتى
واطفال الطلاق الذى تجسده نورا
وراء كل محور منهم قدر +اخطاء بشر=مشكله
ارجو ان تتناوليهم لانه لو صار الامر قدر +ناجح بشر =سماحه وتراحم وقوه لكل الاطراف اذن هو نجاح اى والله هو اول طريق النجاح فتيوليه وارشدى الناس اليه باسلوبكالجميل ونفسك الهادئهوصدرك الرحب
وانا معك لانى اجببتك يارفيقتى التى تسير على نفس دربى دون ان تدرى احدنا شىء عن الاخرى
القيثاره المكسوره

Empress appy يقول...

يا نهار ابيض ايه اللخبطه دى يا اختى يا حبيبتى انا محتاجه حجرين وكمان تلاتاشر كوبايه شاى
علشان افهم القصه من الاول
وبعدين اقولك بس هو اسلوبك فى القصه حلوة قوى وضحتينى فى حاجات
باى مؤقتا لغايه لما ارجع تانى

la3lahakhier يقول...

والله يا قيثارة يا صاحبتى انا كتبت امبارح وبعد ماخلصت النت سقط قبل النشر وكنت حعيط واعدت لغاية 12 بالليل لا عملت شغلى ولا طبخت لتانى يوم وحتى الغداء ماتغدتش الا لما بطنى قرصتنى قمت دعبست فى التلاجة لاقيت فضلة خير اختى ممبار امى بعتهولى اعدت انقق فيها من غيظى امت خلصت يجى كيلو ...اى والله وفى الاخر اتكبيت نمت وكنت لسة بحاول اكتب شوية وانا فى الشغل
حاضر اوعدك

la3lahakhier يقول...

على فكرة يا قيثارة انا مابحبش اقول بحبك قبل مااترجمها فعل لانى كرهتها من كتر ماتقالتى من غير مايكون فيه فعل يدل عليها لكن انا حقولهالك فعل بانى ابذل كل طاقتى لاثبت لك حبى لك وحب كل واحدة مجروحة وكل شخص اتأذى ومش قادر يمشى وحده يشرفنى اكون رفيقتك لانك ست محترمة وشجاعة وان شاء الله ان شاء الله كله حيبقى تمام التمام

la3lahakhier يقول...

اهلا يا ابى
ازيك يا حبيبتشى
هههه معلش اصلك رجلك عزيزة شوية ماعرفتيش اللى حصل
الحجرين ماوعدكيش لكن الشاى على
نورتى يا ست البنات

جسر الى الحياة يقول...

وحشتينى جدا جدا
رغم اننا مبنتكلمش غير هنا فى رسايل الا انى باشتاق لك كانى قابلتك
يا ستى الاميل بتاعى هتلاقيه على مدونتى انا كاتباه ابقى سيبى لى رسالة على الميل
وربنا يوفقك للى فيه الخير

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة