الثلاثاء، 4 مارس 2008

منى ولياليها السودا 3

بهت من كلامها ..يا عالم انا ريفية بنت ريفية ..امى ست وشها بيحمر لو بوستها

اينعم انا بجحة شوية وبدعى انى حرة ..وابدو صلبة من برة والستات والبنات فى شغلى كل يوم بيتحفونى انهم نفسهم يكونوا زيى

بس انا مازلت انا ...

ليه تختارنى انا من كل الناس دى عشان تسمعنى المصيبة دى

والمفروض انا اعمل ايه يعنى... اطيب خاطرها مثلا؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعدين هى بتعترف انها مومس وانها لاقت ان دا الحال اللى سارى (رغم اعتراضى الكامل الا ان ده رأيها وكلامها )

طيب لما هى مومس ايه اللى قهرها فى اللى حصل بقة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

................

انا ياربى مش ناقصة لخبطة دا خلاص ناقصلى تكة وابقى فللى خالص
..........................

...نظرت لها بكل ضيق وشفقة ..

(الله يحرقك يا بعيدة اتحدفتى على منين)

كانت مقهورة ........وبعدين اسألونى انا ع القهر ..اشمه قبل ماصاحبته تحسه

قلبى يا با .. اعمل ايه ؟؟؟

فضلت مطأطاة راسى وانا استغفر ..اللى طلع على .......لاحول ولا قوة الا بالله

كنت ممكن اتحمل الصدمات ..خلاص اتعلمت ان الحياة فيها كتير بس

كدا كتييييييييير اوى

...عقلى بيستحضر صورته وهو بيمنعنى اسلم على جارتى او اديها طبق من اكلنا

وهو بيقولى الناس كلها شياطين ابعدى عنهم على اد ماتقدرى

هو كان على حق ولا ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟

امال امى فاتحة بيتها زى دار الندوة ليه؟!!!

بيتنا مش بيتقفل بابه ابدا

امى صدر لكل الستات فى الحارة ..فقهية مفوهة لكل استشاراتهم الدينية

تربية عيال ماشى ........امى عملت مقاطعة لاريال من عشرين سنة لما عرفت انه امريكى

قادت حملة لترخيص اللحمة ومقاطعة الخضار عشان يبطل الباعون جشعهم

بابا مسلم امره لله بيحبها وعارف انها ست عندها نجدة
عطالها اذن مفتوح للخروج تروح مع دى المستشفى وتجرى بده للمستوصف
ما علينا
منى مازالت متشحتفة
انا محتارة مش عارفة اقول لها ايه ولا اعمل ايه
هى- انا قرفانة من نفسى حاسة انى وسخة (اللى هى عكس نضيفة يعنى ) مش طايقة جسمى
- بس بس انا مش فاهمة حاجة انتى عايزة تقولى انك وهو .............................
يعنى ايه وليه الله يخرب بيتك الله يخرب بيتك وانتى عيزانى انا اعمل لك ايه بقى ان شاء الله ؟
اديك صك غفران يعنى ولا ايه ؟؟؟؟؟؟
ليه منك لله ليه ؟ عاهر انتى عاهر
- مازالت بتعيط .. هى- يعنى انتى حتصرفى على وعلى ولادى ؟
- لايا ختى مش حصرف عليك ..واضح كدا انك اخترت الطريق الاسهل خلاص وواضح كدا انه مش اول واحد
بس اللى انا عايزه افهمه انتى فى الحال ده ليه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!
وبتقوليلى انا ليه ؟!!!!!!!!
وايه اللى عيزانى اعمله وانا عارفة انك كدا ؟
المفروض اتعامل معاكى ازاى واتعامل مع ولادك ازاى ؟؟؟
على اساس ان امهم الحاجة سجادة صلاة يعنى .....
تحملينى مصبيتك ليه ؟
- انا عارفة انك مضايقة منى ..
-مضايقةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةةة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انتى بستهبلى........ صح ؟
..........................
اصابتنى حالة غريبة فضلت ابكى وانا احوقل واتحسبن ماعرفش فى مين بس حسيت بغضب شديد وخلاص
ناقمة على البلد واللى فيها اللى بترمى فى لحمها فى الشارع تنهشه كلاب السكك
.................
هى عايزة الحرق اكيد بس ..فى حاجة غلط
هى لاقت شغل وماشتغلتش ..لاقت بيت واختارت الزبالة
ياالله ايه اللى احنا فيه ده ؟
لاقيت نفسى شدتها على الحمام كانت اول مرة ادخل شقتها بقيت ادخل من اوضه لاوضه وهى مستسلمة
دخلتها الحمام وفتحت عليها الدش وصرخت فيها اغتسلى ونضفى نفسك بس يا هانم مية الدنيا مش حتنضفك
انت زعلانة انك ماخترتيش الزبون ؟؟؟؟؟؟ ولا زعلانة على نفسك هاه ؟؟؟؟
-شخطت فيا: روحى انتى امسكى مصحفك واحمدى ربنا انك عايشة نضيفة ..
شحاتة وجربانة وكل يوم حالك اسوأ من اللى قبله
روحى روحى انا بكلمك ليه اصلا ...
انا كل اللى كان فى بالى ..انى خايفة يتقبض علىّ وولادى مالهومش حد فى مصر !!!!!!!!!!!!
- اه.......... انا بقى الديوثة بتاعتك......اخلى بالى من ولادك لغاية ماتخلصى شغلك فى الجامعة مش كده؟؟؟؟؟؟؟؟
دخلتى بيتى ..وكدبتى على وسبتيلنا ولادك وانتى رايحة تغضبى ربنا منك لله يا شيخة منك لله
..................................
كان الامر غاية فى التدهور والسوء وكان لازم امشى
بالليل جاتلى وقالتلى وماما بتعمل الشاى
( انا اخترت خلاص ولعملك انا مش لوحدى ستات كتيييييير كدا امال يعنى حنصرف منينا ؟)
كانت لحظة ضعف واحتاجتلك فيها انا عارفة انك مش حتفضحينى ومش حتقولى لحد ...
ولو فكرت انا تحت امرك قالتها بضحكة رقيعة تقلد مشاهد السنيما
لعلمكم بقى واضح ان امومسات مش بالشكل اللى بيطلوا فيه فى السنيما وبس
دا فيه اشكال والوان
المهم..........
قلتلها اطلعى بره قبل ماما ماتاخد بالها والا ............قاطعتنى: ماشية ماشية
على الباب ادورت وقالتلى: على فكرة انا حبيتك صدقى او ماتصدقيش ..ونفسى فعلا بنتى تطلع زيك
قفلت الباب
ودخلت اوضتى وجسمى بيترعش
دخلت ماما هى ام احمد فين ؟؟؟
نظرت لماما وتذكرتها وهى بتقولى (لتكون عايزة تسحبك )
الغريب انها حتى مع العرض ده ومع الموقف العجيب ده كانت فى منتهى الحزن ومنتهى الرقى الانسانى
هو انا فاتنى ايه يا جماعة ؟؟؟؟؟؟؟



هناك تعليق واحد:

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا يقول...

اكيد الست دي مش معاها شهادة .. المهم معاها مش معاها ليه ماتحاوليش تقنعيها تشتغل في شغلة شريفة
ماعرفتيش وفضلت علي حالها يبقي تقاطعيها احسن وعيالها بقي ليهم ربنا

يا نسيمات صارت سحرا من شذاها الكون قد عبقا خبرينا عن أحبتنا وعن الاهلينا والرفقا

قائمة المدونات الإلكترونية

المتابعون

اليكم: حبا فى رسول الله

اليكم: حبا فى رسول الله
شعار حملتنا

Recent Comments

وهذا كتابى

وهذا كتابى
اجمل واحب كتاب

سلم على طه التهامى واذكرنى امامه وادعيلى

سلم على طه التهامى   واذكرنى امامه وادعيلى
اكتبهالنا
Powered By Blogger

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

لم يعرفوه لكنهم سيعرفونه يوم شفاعته الكبرى

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار

الفم الذى يخرج منه النور لاينفث نار
مسلمون ..لربهم طائعون

من أنا

صورتي
القاهرة
مسلمة مصرية مدرسة روحها طلعت الله يرحمها... ورغم ذلك سعيدة ومتفائلة